Review: System of a Down - Hypnotize

Tot voor kort lieten de Armeense Amerikanen van System Of A Down ons Siberisch. Muzikale virtuositeit, geldingsdrang en emotie zaten elkaar net iets te vaak in de weg, zodat hun platen ondanks alle goede bedoelingen niet wilden beklijven. Met hun vor...

Tot voor kort lieten de Armeense Amerikanen van System Of A Down ons Siberisch. Muzikale virtuositeit, geldingsdrang en emotie zaten elkaar net iets te vaak in de weg, zodat hun platen ondanks alle goede bedoelingen niet wilden beklijven. Met hun vorige, 'Mezmerize', viel alles echter op zijn plaats, en werden wij zelfs behoorlijk enthousiast over de lichtelijk bizarre mix van witheet nu metal-geraas, clever Zappa-gefreak en gezellige Kaukasische folk.

Dat was een halfjaar geleden. Nu ligt er 'Hypnotize', en moeten we helaas constateren dat SOAD weer is gezakt in onze Tolerantie-Toptien. Opnieuw slaan ze ons om de oren met wat ons al zo ergerde op hun eerste platen: overspannen getier in de coupletten, plechtige mooizingerij in de refreinen, eindeloos doorzagende gitaren en ADHD-ritmes die om de tien seconden een andere richting op willen. De muzikale verkenningen in het grensgebied tussen Azië en Europa blijven dit keer beperkt tot een huppelend intermezzo in het titelnummer en een paar halve melodielijnen hier en daar. We horen ook iets dat op een ballad lijkt ('Lonely Day'), maar een succes kunnen we dat uitstapje niet noemen.

Natuurlijk wordt er nog altijd bijzonder knap gemusiceerd (ook op deze plaat is Zappa nooit ver weg), kunnen sommige nummers er best mee door ('Attack' is toch wel straffe kost, en 'Vicinity of Obscenity' is even goed als grappig), zijn de teksten volkomen politiek correct (de mannen zijn boos om de inval in Irak - welk weldenkend mens is dat niet?) en is de productie van Rick Rubin even gespierd als zijn baard lang, maar dat kan allemaal niet verhinderen dat we 'Hypnotize' al bij de eerste beluistering een hopeloos vermoeiende aangelegenheid vonden: zelden duurden 39 minuten en 48 seconden zo lang.

Ga er gerust op headbangen, maar val ons niet lastig als u er een whiplash aan overhoudt.