Review: Tame Impala op Rock Werchter 2016

Tame Impala mocht op Rock Werchter een gouden plaat in ontvangst nemen voor 10.000 verkochte exemplaren van ‘Currents’. België is daarmee na Australië het tweede land waar de groep die eer te beurt valt. In The Barn kwam de groep nog eens laten horen dat u uw geld echt niet zomaar in het wilde weg besteedt.

Jürgen Beckers

De concurrentie was moordend op het moment dat Tame Impala aan de arbeid moest – op de Main Stage stond namelijk nog een groepje te spelen dat aardig wat platen heeft verkocht – maar The Barn zat barstensvol, en de liefdesverklaring op de kartonnen tekstballon van dat ene meisje zei alles: ‘I skipped RHCP for you’.

Kevin Parker en de zijnen kozen voor een korte intro die ze zelf hadden geschreven: ‘Nangs’, zoet sentiment als liefdevol kusje-terug. En dan kon het beginnen.

‘Let It Happen’, dance-track en popsong ineen, waarbij de confetti-kanonnen al meteen aan de bak mochten en The Barn collectief in kadans ging.

Dan een rist ouder materiaal dat – en dat hadden ze vorig jaar op Pukkelpop al op indrukwekkende wijze bewezen – live op geen enkele manier een stijlbreuk vormt met het nieuwe werk, ook al hebben platen van één en dezelfde groep (u mag hem ook gewoon Kevin Parker noemen, in de studio houdt hij van eenzaamheid) zelden eerder zo verschillend geklonken. ‘Mind Mischief’, ‘Make Up Your Mind?’, ‘Why Won’t They Talk To Me?’: in de versie die we op Werchter kregen, hadden ze op ‘Currents’ niet misstaan.

Drummer Julian Barbagallohad een ‘Zuma’-t-shirt van Neil Young aangetrokken, terwijl de witte doktersjassen van de technici die af en toe een kabel kwamen verleggen dan weer openlijk knipoogden naar ‘Live Rust’ van diezelfde Neil Young. Aardige extrraatjes die er samen met de indrukwekkende lichtshow voor zorgden dat naast het oor ook het oog bij deze toch wat statige band waar voor zijn geld kreeg.

De tonnen reverb en echo – die bij momenten ook weer aan Crazy Horse in wilde galop deden denken – zorgden ervoor dat je van Parkers bindteksten aanvankelijk weinig verstond. Daar kwam gelukkig verbetering in. ‘Oké, zaterdagavond in België!,’ riep hij. En dan: ‘’t Is toch zaterdagavond hè?’. Een tour is een bubbel die je alle besef van plaats en tijd doet vergeten. Dat dit wel degelijk België was, viel wellicht van onze hangende Rode Duivelshoorns af te lezen.

Toppers ‘The Less I Know The Better’ en ‘Elephant’ (met die heerlijke hinkstap-riff!) zaten perfect gepositioneerd in het midden, ‘New Person, Same Old Mistakes’ al even perfect helemaal op het einde. Bisnummers waren er niet, wel nog een massa papiersnippers over de hoofden van het publiek. Als we er daar over een paar weken, als de modder al lang weer uit lijf en leden zal verdwenen zijn, een paar verdwaalde exemplaren van uit onze broekzak zullen opdiepen, kunnen we met een weemoedige glimlach om de lippen mompelen: wat was Tame Impala mooi.