Review: Tanya Donelly - Whiskey Tango Ghosts

Tanya Donelly heeft een plaat gemaakt over zichzelf en manlief (annex muzikale kompaan) Dean Fisher. 'Whiskey Tango Ghosts' heet het ding, en het bezingt 39 minuten lang hun huwelijksgeluk. 'You are the love of my life' en 'Suddenly I'm in a sea of...

Tanya Donelly heeft een plaat gemaakt over zichzelf en manlief (annex muzikale kompaan) Dean Fisher. 'Whiskey Tango Ghosts' heet het ding, en het bezingt 39 minuten lang hun huwelijksgeluk. 'You are the love of my life' en 'Suddenly I'm in a sea of honey pouring down on me': wie zulke regels uit de pen krijgt en ze zo smachtend kan zingen, moet grote zin in het leven hebben.

De scherpgerande pop van haar vorige soloplaten en vroegere groepen (Throwing Muses, Breeders, Belly) zou de harmonie te veel verstoren, en daarom schotelt Donelly ons ingehouden, voornamelijk akoestische liedjes voor met lieflijke gitaren, warme pianoakkoorden, een soulful orgeltje en een weemoedige pedal steel. Het zijn mooie liedjes. Drie uitschieters: 'Divine Sweet Divide', 'My Life As a Ghost', 'The Center'.

'Whiskey Tango Ghosts' is een plaat om tegenaan te schurken, laat op de avond, in het licht van de haard, een glas wijn een uw geliefde binnen handbereik. Wel op tijd afzetten: dronken van geluk heeft Donelly de psalm 'Dona Nobis Pacem' als mystery track toegevoegd. Stand by your man, Tanya, maar alstublieft, er zijn grenzen!