null Beeld

Review: TaxiWars (Gent Jazz)

'Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt.' Damn right, Jules Deelder. Gisteravond nog op het podium van Gent Jazz trouwens, met TaxiWars.

Zijnde: Tom Barman met een jazztrio als rugdekking - saxofonist Robin Verheyen, contrabassist Nicolas Thys, drummer Antoine Pierre.

'Swing met plastic weerhaken. Freejazz voor de generatie van de kapotte aandachtsboog.'

Hun groepsnaam - verschoning: hondslékkere groepsnaam, hoogzwanger van poëzie en gevaar - haalden ze bij 'Taxi War Dance' van Count Basie, een denderende swinger uit 1939, met de toenmalige überhipster Lester Young op saxofoon. En zo klonken Barman & co ook: vrolijk, gejaagd, tijdloos hip, bijwijlen urgent. Swing met plastic weerhaken. Freejazz voor de generatie van de kapotte aandachtsboog.

'Jazz bloedt. Heeft schijt.'

Ja, godverdomme. Barman gooide met dEUS ook al withete brokken jazz in de blender - zie 'W.C.S. (first draft)' en het op één sample van Mingus drijvende broeinest van cool 'Theme From Turnpike'. De thematrack 'TaxiWars' waarmee het kersverse kwartet gisteren opende en afsloot, kan er meteen naast gaan liggen: 't had iets van Coltranes 'Sun Ship', van Morphine op speed, van samplevrije Soul Coughing - jazz, maar in de anything goes-modus, wars van verstikkende regelneverij. Idem voor het eveneens exquis getitelde 'Let's Get Killed': 'Let's get killed! / let's get killed!' kreet Barman - we zien het Jef Neve niet doen. In 'Press One' hikte Barman onverteerde stukken beat poetry op terwijl drummer Pierre nerveuze drumrolls serveerde, en saxofonist Verheyen rafelige licks uit de lucht plukte.

'Jazz klinkt. Jazz dwingt. Jazz lonkt. Jazz blinkt.'

Ook hierzo: 'Question Song' startte met de versnellingspook in 'laidback'; iets om stijlvol bij te chillaxen, zo leek, maar dankzij z'n stemvervormer klonk Barman als een vervaarlijk grijnzende smurf. Pal erop was de cover van Robbie Robertsons 'Somewhere Down The Crazy River': tikje minder klam dan het origineel, maar nog altijd dwingend, lonkend, blinkend, zoals het hoort. Ook 'Chez Les Yé Yé' van Gainsbourg kreeg een kekke pork pie hat aangemeten: 't stond hem beeldig.

Niet te fel knarsetanden als u verlet moest laten gaan voor deze wereldpremière, zoals de emcee van de organisatie vooraf benadrukte: u hebt hoogstens gemist hoe vier speelse honden hun liefde voor een genre kwam belijden. Anderzijds: honden zien spelen, how cool is that? 'Dynamo / dynamo / it's hard to keep the animo from drifting away, nowadays'? O, nee hoor.

Nog één keer Deelder, om u naar buiten te jagen.

'Op weg. Altijd. Jazz was. Jazz is. Jazz blijft.'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234