Review: Télépopmusik - Genetic World

Droogkomiek Steven Wright: 'My friend sent me a satellite picture of the entire world. On the back he wrote: wish you were here'.
Zo voelen wij ons dus, na onze oren meermaals blootgesteld te hebben aan de sci-fi soundscapes van Télépopmusik - ter...

Zo voelen wij ons dus, na onze oren meermaals blootgesteld te hebben aan de sci-fi soundscapes van Télépopmusik - terwijl we dit schrijven hangen we ergens in een baan rond Jupiter.

Wie ons tien jaar geleden verteld zou hebben dat in 2001 bands uit Frankrijk hippe muziek zouden voortbrengen zou zich blootgesteld hebben aan onze nietsontziende hoon. Het laatste trendy wapenfeit van la douce France dateerde toen immers al van de sixties - France Gall, zwarte rolkragen en gekken die Gauloise zonder filter rookten.

Frankrijks gulden exportdriehoek bestaat voor het ogenblik uit Daft Punk, Air en St. Germain, en het Parijse trio Télépopmusik (bestaande uit monsieur Télé, Monsieur Pop en Monsieur Musik, we kid you not) hoopt in hun voetstappen te treden en le next big thing te worden. Met 'Genetic World' excelleren ze alvast op één gebied: onclassificeerbaarheid. Benieuwd in welk bakje dit bij de platenboer zal terechtkomen. Er wordt getriphopt, gehiphopt, getrancet, gekruderd en gedorfmeisterd dat het niet mooi meer is.

De eerste track, 'Breathe', belooft veel goeds. Dé revelatie van deze plaat, Angela McCluskey - een zangeres met een stemgeluid ergens tussen Beth Gibbons van Portishead, Billie Holiday en die chick van Goldfrapp - wordt op voortreffelijke wijze begeleid door het tranceorkest van dienst, wat een nummer oplevert dat zo zweverig is als een velletje celofaan van laten we zeggen twee bij drie op een zomerbriesje.

'Love Can Damage Your Health' vult de kamer met een 007-sfeertje - het leent de strijkers en blazers van your average James Bond soundtrack, combineert ze met fluwelen jazzy breakbeats, en McCluskey mag haar beste Shirley Bassey bovenhalen. Sterk nummer.

Alles wijst erop dat er ergens diep in deze plaat een concept verborgen zit - in Frankrijk krijgt u concepten gewoon gratis bij uw Ricard - maar waar het allemaal om draait, blijft ons vooralsnog onduidelijk. Zo rapt Juice Aleem op het aan de Dream Warriors schatplichtige 'Animal Man' volgende onsterfelijke regels: 'Forgive me my sins/ spoken in haste to hurt you/ I'm just an animal out way after my curfew/.../ Civilised barbarians in therapy/caged with a passport to mental sodomy' Mental Sodomy, waar ligt dat? Wij gaan alvast op zoek naar hun consulaat.

Nee, doe ons dan maar 'Trishika': atmosferische spoken word, gast-rapper Soda-Pop declameert een verhaaltje-van-niks over een koude dag in New York - tot er plots Killer Tomatoes uit een televisiescherm springen en Jesus aanvallen. Nope, we verzinnen niks.

'Smile'- nog een track met la McCluskey - is de perfecte muzikale vertaling van that 6 AM feeling: buiten komt de zon op, de dertigste Red Bull houdt je al lang niet meer wakker maar doet je enkel nog wat meer uit je bek stinken, zelfs de dealers beginnen zo zachtjesaan huiswaarts te keren, op straat dommelt iemand in met z'n gezicht in een pak frieten - een gegarandeerde hit op al uw chill-out parties, met andere woorden.

Kortom: er staan een vijftal pareltjes op deze plaat, verder werd ze vakkundig gevuld met flarden elektropop van wisselende kwaliteit, vriendelijke achtergrondmuziekjes die u toelaten zich met belangrijker dingen bezig te houden.

Als daar zijn: gaan kamperen aan de poort van het afkickcentrum waar James Hetfield van Metallica verblijft, om hem bij het buitenkomen de weg naar het dichtstbijzijnde Hilton te tonen. De mensheid dankt u.