Review: The Black Box Revelation op Pukkelpop 2009 (Club)

Q: Heeft u ooit een optreden van The Black Box Revelation gezien waarbij het zweet niet in beken van het plafond liep, de tent niet van de eerste tot de allerlaatste minuut op zijn kop stond, en drummer Dries van Dijck zich geen lumbago drumde? A: Hell no! The Black Box lijkt beter te worden met elke show, en daar heeft een tot de nok gevulde Club (letterlijk: halverwege werd één van de steunpilaren beklommen door een dude met oranje sombrero en een appetite voor nekbrekende stunts) vandaag de vruchten van kunnen plukken.

Frederick Vandromme

Het optreden

Het moet een weekendrecord zijn: nauwelijks een minuut nadat Jan Paternoster en Van Dijck hun Club-passage hadden afgetrapt met Love, Love Is on My Mind' was het crowdsurfen al in volle zwang. Het was de perfecte opmaat voor een optreden dat de Club geen seconde rust liet, en zich met snerpende, opgefokte versies van onder meer Never Alone, Always Together', High on a Wire' en Gravity Blues' optilde tot de shortlist van het beste wat we hier dit weekend al hebben gezien. Meer woorden hoeven daar trouwens niet aan vuil gemaakt; dat doet de groep zelf ook niet, omdat ze genoeg weten dat hun rauwrockende nummers al lang genoeg voor zichzelf hebben leren spreken.

De twee afsluiters: het withete I Think I Like You' en Set Your Head on Fire', dat Paternoster afsloot met een overstuurde gitaarsolo terwijl hij crowdsurfend in een zee van armen en hoofden waadde, en waarna hij zijn gitaar meegaf met een lucky bastard in het publiek. (bekijk de foto's)

Eén gitaar, ne drum, twee zotten en een stapel ongelooflijk sterke songs.' Een quote van presentator Tomas De Soete: bij gebrek aan bindteksten van The Black Box, en ook omdat er geen letter van gelogen is.