null Beeld

Review: The Bourne Supremacy

Ha, de technologie staat voor niets! In 'The Bourne Supremacy' zien we hoe de Italiaanse flikken de reispas scannen van beroepsmoordenaar Jason Bourne (Matt Damon), die nog steeds op zoek is naar zijn geheugen (remember 'The Bourne Identity' uit 2002...

Erik Stockman

Ha, de technologie staat voor niets! In 'The Bourne Supremacy' zien we hoe de Italiaanse flikken de reispas scannen van beroepsmoordenaar Jason Bourne (Matt Damon), die nog steeds op zoek is naar zijn geheugen (remember 'The Bourne Identity' uit 2002). Bournes pasfoto wordt door de computer herkend ('Wanted! Wanted!') en prompt doorgestraald naar het CIA-hoofdkwartier in Langley, alwaar de agenten opgewonden hun laptops dichtklappen en meteen in een vliegtuig richting Europa springen. In de volgende scène doet de inmiddels gearresteerde Bourne in een flits van een seconde iets wazigs met een gsm, een gsm-kaart en een mini-laptop, waarna hij zomaar in contact weet te treden met de onderdirectrice van de CIA! Kijk, op ons - uw dienaar is een weerspannige provo die door het leven glijdt zónder mobieltje, zónder ADSL en zónder rijbewijs - maken dit soort hoogtechnologische scènes een mateloos intrigerende indruk: dat gebliep en gezoem en getokkel werkt zelfs een beetje hypnotiserend, alsof we naar een goochelaar zitten te kijken. 'The Bourne Supremacy' haalt een flink stuk van z'n charme uit dit soort wonderlijke hightech-scènes, waarbij personages zenuwachtig naar flikkerende computerschermen staan te turen, door oortjes communiceren, en door telescoopgeweren zitten te staren terwijl ze gevatte vriendelijkheden uitwisselen (Bourne: 'Hmmmmmmmm, je ziet er moe uit. Zou je geen uiltje gaan knappen?'). Maar 'The Bourne Supremacy' heeft nog méér troeven in de mouw: de lange eindsequens bijvoorbeeld, een duizelingwekkende, bloedrauwe, fantastisch in beeld gezette carchase door de tunnels van Moskou, die nu al mag worden bijgezet in het pantheon der machtige autoachtervolgingen, naast 'Bullit' en 'The French Connection' (waarbij wij toch even willen aanstippen dat de ambachtelijke autowrakken van 'The Bourne Supremacy' een stuk authentieker ogen dan de digitale wagens uit 'The Matrix Reloaded': in 'The Bourne Supremacy' zie je tenminste dat er ménsen achter het stuur zitten). De plot van 'The Bourne Supremacy' heeft voor de rest weinig belang - het kat-en-muis-spel tussen Bourne en de CIA is vooral een mooi voorwendsel (Hitchcock zou van een McGuffin spreken) om een reeks impressionant gefilmde actiemomenten en vechtscènes aan mekaar te rijgen. Laat ons gewoon vermelden dat Bourne, die deze keer meer door verdriet en fatalisme wordt opgejaagd dan door huurmoordenaars (Damon dendert met een onderkoelde, verbeten trek om de mond door de film), van India via Berlijn naar Moskou snelt en dat 'The Bourne Supremacy' dat leuke internationale gevoel uitademt dat we ook terugvinden in de beste James Bond- en Jack Ryan-films. 'The Bourne Supremacy' is spannend, snel, buitengewoon stijlvol (de adembenemende vérité-stijl van regisseur Paul Greengrass steekt schril af tegen de kleurloze mise-en-scène van de doorsnee Amerikaanse big budget-prent), en heeft voor de rest helemaal niets om het lijf: precies zoals we onze blockbusters graag hebben.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234