Review: The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band (Openluchttheater Rivierenhof)

Wat is het eigenlijk, dat een mens in dit land van klei en stammentwisten over eenzame prairies doet zingen, terwijl hij geografisch en genealogisch gezien eerder zou moeten croonen van 'Ju djuk, mijn peird'?

Het antwoord, vermoedden we al sinds de film 'The Broken Circle Breakdown', en weten we nu ook zeker sinds we de bijhorende The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band in actie gezien hebben, is passie. Pássie. Want muziek, zo beweerde één of andere hotemetoot ooit, is gevoel. En gevoelens reizen nu eenmaal met paspoort noch visum.

Zo kwam het dat die all American eenzaamheid woensdagavond neerstreek in het Rivierenhof in Deurne, waar Heldenbergh - voor de gelegenheid in slangenleren laarzen en cowboyhoed - samen met Veerle Baetens en een schare muzikanten 'een paar liedjes kwam spelen uit diene film'. Starten deden ze dan ook toepasselijk met 'Will The Circle Be Unbroken', voor het geval u die ene persoon was die nog altijd niet doorhad over welke film Heldenbergh het dan wel had. 'Het is de eerste keer dat we zo met versterking spelen', biechtte het collectief op. Er zou wel eens iets van aan kunnen zijn: vooral het eerste kwartier was het af en toe een rondvliegende lap feedback ontwijken, en ook de zenuwen keelden af en toe een achtergrondpartijtje mee.

Maar zoals we eerder al zeiden: 'gevóél'. En op dat vlak zat het meer dan goed. Het verhaal van de groep achter 'The Broken Circle Breakdown' is bekend: Heldenbergh leerde speciaal muziek spelen voor het originele toneelstuk en verloor zijn hart aan de bluegrass, Veerle Baetens deed hetzelfde voor de opnames van de film. En dat mag u gerust zónder korrel zout nemen: na haar versie van 'Wayfaring Stranger' zagen we haar naar de zakdoek grijpen. Ontroering, schatten we. Want het was het weer niet voor snotvallingen.

Het mag geweten zijn: Johan Heldenbergh vertelt graag, zeker wanneer het over één van zijn passies gaat. Maar wat we vooral onthouden uit zijn ellenlange bindteksten: het ongeloof waarmee de groep zelf op het podium stond. 'Dit is allemaal een beetje uit de hand gelopen' en 'Ik ben maar een acteurke' - je zou bijna vergeten dat Heldenbergh en Baetens geen muzikant om den brode zijn. Ze hadden ons gerust iets anders kunnen wijsmaken tijdens hun samenzang in 'The Boy Who Wouldn't Hoe Corn'.

Vanavond staat het gezelschap opnieuw in het openluchttheater van het Rivierenhof. Ziehier al een paar voorspellingen: het zal niet regenen, het zal beginnen om halftien, en die van The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band zullen weer snaren tokkelen alsof ze ergens ver weg van hier geboren zijn, en het leven hen met de nek aankijkt. Het is ze gegund.

Was eigenlijk op voorhand al te voorspellen: 'If I Needed You' deed u en masse in elkaars armen vallen, alwaar u samen gezellig een potje schreien kon.

Ging na twee uur naar huis met een krop in de keel, een nieuwverworven kennis van de geschiedenis van de bluegrass, inside information over hoe het eraan toeging tijdens de opnames van 'The Broken Circle Breakdown', en het laatste nieuws over hoe het nog gaat met de moeder van Johan Heldenbergh.

'Ongelofelijk, hè. Ziet ulder daar allemaal zitten'

Een paar maar? Meevaller!