Review: The Buff Medways - 1914

Tweeduizend schilderijen, twee romans, dertig dichtbundels en meer dan honderd elpees en cd's met Thee Milkshakes, Thee Mighty Ceasars en Thee Headcoats, allemaal in 24 jaar: Billy Childish weet wat werken is. En toch klinkt '1914' van zijn laatste g...

Tweeduizend schilderijen, twee romans, dertig dichtbundels en meer dan honderd elpees en cd's met Thee Milkshakes, Thee Mighty Ceasars en Thee Headcoats, allemaal in 24 jaar: Billy Childish weet wat werken is. En toch klinkt '1914' van zijn laatste groepje The Buff Medways (ook bekend als The Buffs) als het debuut van een op slechte speed en hunkerende hormonen levende jonge hond.

Het gros van de twaalf nummers op '1914' is een kruising tussen Amerikaanse garagerock uit 1964 en Londense punk anno 1977. Voor de afwisseling zorgen ouderwetse Britse pubrock ('Saucy Jack'), in reverb gedrenkte blues ('Evidence Against Myself') en instrumentale swamprock ('Mons Quiff'). In het kader van zijn eeuwige-puberschap voert Childish een indrukwekkende hoeveelheid begeerlijke vrouwen op ('Sonya Fagg', 'Just 15', 'Nurse Julie', 'Caroline' en het prijsbeest 'Barbara Wire'), en zet hij MTV, rocksterren en hypotheekleningen genadeloos te kakken('You Are All Phonies'). Verder noteren we dat The Buff Medways het Grote Riffboek van Dave Davies hebben geplunderd, de zangstem op het buitentoilet hebben opgenomen en over een drummer beschikken die lijdt aan een onbehandelbare vorm van ADHD.

The Buff Medways zijn deze maand ons en hopelijk ook uw favoriete balorkest.