Review: The Cabin In The Woods

We spreken een beetje tegen onze eigen winkel, maar eigenlijk zou u deze recensie beter niet lezen: hoe minder je vooraf weet over 'The Cabin in the Woods', hoe beter, want hoe duizelingwekkender, doller en verbijsterender de trip – in alle denkbare betekenissen van het woord – waarop de makers je sturen. 'The Cabin' – en we lopen hier nog altijd over eieren (Krák! Excuus!) – past in de traditie van 'The Sixth Sense' en 'The Usual Suspects', films met een clevere twist die wat voorafging in een volledig nieuw perspectief plaatst, maar deze prent gaat nog een stuk verder.

Na de eerste verrassende wending, volgt er nog één en, jazeker, nóg één; tot je niet meer weet waar je staat, zit, ligt of in ons geval, aan welke luchter je hangt. Maar wij leven misschien wel iets te véél mee.

Afijn, mocht u nog steeds bij ons zijn – waarvoor dank – dan zullen we zo vriendelijk zijn om niet meer weg te geven dan de (toch weinig subtiele) hints die de filmmakers ook in de trailer en de eerste minuten van de film gestopt hebben.

Het opent allemaal vrij conventioneel met het soort onheilspellende generiek dat u al duizend keer gezien heeft, en de introductie van twee nogal uiteenlopende groepen personages: twee oudere heren (Richard Jenkins en Bradley 'The West Wing' Whitford) die in wat een ondergronds wetenschappelijk onderzoekscentrum lijkt aan het keuvelen zijn bij de koffieautomaat, en een stel jongelui dat eropuit trekt voor het uit talloze slashers bekende weekendje drank, drugs en seks in een al even vertrouwde bouwvallige hut diep in de bossen waar – u raadde het al – geen gsm-bereik is.

En uiteraard is hun laatste halte een aftands benzinestation waar hun de weg wordt gewezen door een grinnikende redneck met houthakkersjack.

Het gezelschap is bovendien uit zulke flagrante stereotypes samengesteld – de blonde slet, het brave en rechtschapen meisje, de stonede filosoof, de grapjurk en de machoïde sports jock – dat er wel méér aan de hand moet zijn, en dat kan ook niet anders in een film van de hand van producer en coscenarist Joss Whedon en (debuterend) regisseur en coscenarist Drew Goddard.

Whedon is de bedenker van 'Buffy the Vampire Slayer', 'Angel' en 'Firefly' en regisseur van de inmiddels meest succesvolle superheldenfilm aller tijden, 'The Avengers'; Goddard schreef 'Cloverfield' en was als scenarist betrokken bij de meeste van Whedons series en 'Lost', en beide heren houden ervan om met de conventies en clichés van allerlei fanboygenres te dollen.

En dat is ook precies wat het duo op bijwijlen verbluffend inventieve wijze doet met 'The Cabin in the Woods'. Hun modus operandi ontdekt u uiteraard het best zelf, maar laten we het erop houden dat wanneer de hightech wereld van de twee koffieautomaatheren samenkomt met die van het gezelschap in de hut, met luid gekraak de registers openzwaaien voor wat tegelijk een satirische hommage en een kritische analyse (al is de term 'autopsie' hier misschien beter op zijn plaats) van de hedendaagse horrorfilm is, een ingenieus spiegelpaleis waarin je telkens met duivels genoegen de verkeerde gang in wordt gestuurd en, volgens Whedon zelf, 'een liefdevolle haatbrief' aan het genre.

Yep, denk dáár maar eens over na. En weet verder dat het lang geleden is dat wij nog eens een (horror)film hebben gezien die met zo veel frisse en soms zelfs ernstige ideeën goochelt en tezelfdertijd zo amusant, origineel, grappig en – en daar komt het bij eeuwige geek Whedon toch altijd weer op neer – uitzinnig entertainend is.

Fans van het genre zijn gewaarschuwd: geen horrorfilm zal hierna nog hetzelfde zijn. Maar de romcom is natuurlijk óók een leuk genre.

Bekijk de trailer: