Review:The Cat Empire op Rock Werchter 2015

Er zijn kinderen die vrolijk worden van in groep ‘If you’re happy and you know it / Clap your hands’ te zingen, en intussen allemaal samen van handjeklap te doen. Er zijn ook kinderen die – om redenen die ze dan nog niet kunnen bevatten – diep treurig worden van dat soort verplichte groepsactiviteiten. Bekentenis: ooit was ik zo’n kindje.

Katia Vlerick

En een concert van The Cat Empire meemaken brengt onvermijdelijk verdrongen jeugdherinneringen aan gedwongen groepsvreugde naar boven. The Cat Empire: het hitje ‘Brighter Than Gold’ lokte een publiek dat wél van handjeklap houdt en masse naar Klub C, alwaar zich een soort van Antilliaanse Feesten voltrok, maar dan met een Australische groep als headliner. Songteksten die van ‘nananana’ en ‘tong-tikki-tikki-tong’ gaan: op zich niks tegen een portie nonsens, maar als er intussen piano- en andere solo’s passeren en alle bandleden het publiek aanporren om van links naar rechts te klapwieken, laat toch maar zitten dan. En wat te denken van een dj die een scratch-solo ten beste geeft, duidelijk vanuit de ingeving ‘eens zien, een platendraaier, wat kan ik daar allemaal mee doen?’

U vond het allemaal geweldig, hier werd er alleen maar verlangd naar een eenzame retraite in de absolute stilte. Wat doet zo’n groep op Werchter? The Cat Empire is een ambiance-machine voor alle festivals met een naam eindigend op ‘Feesten’. Stel dat iemand me ooit een Guantanamo Bay wil bouwen, aangepast aan mijn persoonlijke horreurs. Laat de muziek die mijn gestel moet ondermijnen en me 24/7 uit mijn slaap moet houden dan een potpourri zijn van de Balkan beats van Gogol Bordello, de broederzang van The Proclaimers, de lifttango van Gotan Project en het verzameld werk van The Cat Empire. Mijn verblijf in De Kempische Parel is intussen geboekt, onkostennota voor de werkgever.