Review: The Dark Knight Rises

Een goeie superheldenfilm, hoor je weleens, staat of valt met de sterkte van de slechterik van dienst, en op dat vlak start ‘The Dark Knight Rises’ helaas met een serieuze handicap.

Een waardige opvolger bedenken voor Heath Ledgers Joker, één van de strafste personages uit de geschiedenis van de actiecinema, was uiteraard geen sinecure, maar met de genaamde Bane slaan de gebroeders Nolan (Chris was regisseur en coscenarist, Jonathan scenarist) er toch wel redelijk faliekant naast.

Bane (een rol van Tom Hardy) oogt bij de eerste kennismaking veelbelovend: hij ziet eruit als een kruising van een WWF-worstelaar en Hannibal Lecter, maar met het leren mondmasker annex ademhalingsapparaat dat hij draagt, klinkt hij als Darth Vader met een dubbele bronchitis.

In de versie die in Angelsaksische bioscopen werd vertoond, klonk Bane zelfs zo verstikt dat hij nauwelijks was te verstaan, en we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat zijn stemgeluid voor de homecinemarelease flink werd versterkt, waardoor hij ineens onnatuurlijk luid praat. Dáár hadden we ons nog overheen kunnen zetten: veel erger is dat Banes acties in de loop van de film echt nergens op slaan.

Aanvankelijk lijkt hij een soort vrijheidsstrijder die met een ondergronds gekweekt leger de heersende elite in Gotham omver wil gooien en het gewone volk wil bevrijden (om hun plot wat gewicht te geven, strooien de Nolans nogal opzichtig rond met verwijzingen naar de Franse Revolutie en het werk van Dickens), maar tegelijk ziet hij er geen graten in om wat later een hele stad weg te vagen met een kernbom. Waarom hij per se de confrontatie zoekt met Bruce Wayne, die zich bij het begin van de film al acht jaar als een kluizenaar heeft teruggetrokken, wordt ook nooit duidelijk.

Bane is overigens niet het enige personage in ‘The Dark Knight Rises’ dat bokkensprongen maakt: Anne Hathaway (misschien wel dé verrassing van de film) zet een geslaagde Catwoman neer en zorgt meteen ook voor een welgekomen dosis lichtvoetigheid te midden van het drukkende, soms zelfs randje ridicule sérieux, maar haar personage is eerst lesbisch, valt dan na één ontmoeting voor Wayne en twee scènes en wat gezamenlijk knokwerk later ook nog eens voor de Caped Crusader zelve.

Vergeleken met Marion Cotillard, die het met een nog halfslachtiger uitgewerkt personage moet stellen, mag Hathaway dan nog van geluk spreken. Bij de eerste de beste superheldenfilm zou ons dat uiteraard allemaal niet storen, maar wél bij het sluitstuk van een trilogie die – in het tweede deel met verbluffend resultaat - de lijn tussen ernstig en thematisch interessant drama en hyperspectaculaire actiecinema poogde uit te wissen, en zéker bij een film van een regisseurs- en scenaristenduo dat zowat eigenhandig de moderne-blockbuster-met-hersens uitvond (op rustige dagen voelen we ‘Inception’ nog altijd in ons achterhoofd nasmeulen) én er zo veel succes mee oogstte dat ze niet op een miljoen dollar meer of minder hoeven te kijken om hun visie op het grote scherm te krijgen.

Waarmee wij niet gezegd willen hebben dat er van deze ‘The Dark Knight Rises’ niet te genieten valt: ook al kan je er vaak geen touw aan vastknopen, er gebeurt zo veel dat je je ondanks de forse lengte van bijna drie uur geen moment verveelt, Joseph Gordon-Levitt bevestigt al het goeie dat we al over hem dachten en de actiescenes (onder andere de ademafsnijdende vliegtuigkaping waarmee de film opent) behoren tot het beste wat er in het genre te koop is. En, ook niet onbelangrijk, de weg naar een volgende deel ligt wijdopen. Wij hopen toch wel stiekem op een klinkende revanche.

Extra’s *** Een reeks beknopte, maar goeie features over zowat alle aspecten van de productie, en een wat langere docu over de diverse Batmobiles.

Bekijk de trailer: