Review: The Edukators

Het is echt niet te geloven, maar den Duits is wéér maar eens onze landsgrenzen binnengedrongen! Nog goed dat grootvader dit niet meer hoeft mee te maken! Gelukkig dragen de invallers deze keer geen mitraillettes en hakenkruisen maar regiss...

Het is echt niet te geloven, maar den Duits is wéér maar eens onze landsgrenzen binnengedrongen! Nog goed dat grootvader dit niet meer hoeft mee te maken! Gelukkig dragen de invallers deze keer geen mitraillettes en hakenkruisen maar regisseurspetjes, camera's en lichtmeters. Fatih Akin ('Gegen Die Wand'), Oliver Hirschbiegel ('Der Untergang'), Michael Schorr ('Schultze Gets The Blues'), Hans Weingartner ('The Edukators'): allemaal jonge Duitse talenten die stilaan de fakkel overnemen van de uit het zicht verdwenen Wenders, Herzog en Schlöndorff en de Duitse Kino voor het eerst sinds de jaren zeventig weer internationaal doen opleven (jawohl, Schorr is een Oostenrijker, maar hij draagt tenminste geen snorretje). Een nieuwe Duitse golf dient zich aan en dat is misschien wel de verdienste van Tom Tykwer ('Lola Rennt'), die samen met zijn X-Filme-productiemaatschappij de Duitse cinema op het eind van de jaren negentig weer stevig op de stafkaart zette.

'The Edukators' draait rond drie jongeren die, helemaal in de geest van mei '68, in het verzet komen tegen het establishment: niet door molotovcocktails in mekaar te steken maar door in te breken in bourgeoisvilla's, het meubilair overhoop te halen, en briefjes achter te laten met daarop boodschappen als 'U bent te rijk!' en 'De vette jaren zijn voorbij!' Spannend wordt het wanneer ze - een beetje uit paniek - één van de villabewoners kidnappen (de man blijkt een tot kapitalistisch zwijn verworden ex-mei-68'er) en meevoeren naar een afgelegen blokhut in de Alpen, waar een verbaal steekspel losbarst tussen de drie jonge antiglobalisten en de naar de andere kant overgelopen ex-anarchist. De mise-en-scène oogt een beetje gewoontjes - Schorr had de camera wat meer als een graffitispuit moeten hanteren - maar het valt niet te ontkennen dat dit een charmant en eerlijk filmpje is dat, net als al die andere vurige documentaires die we de laatste maanden over ons heen krijgen, een onrustig 'Proletariërs aller lande! Verenigt u!'-signaaltje uitdraagt. Is dit nog toeval? Twee pinhelmen! We bedoelen: twee sterren!