Review: The Fiery Furnaces - Rehearsing My Choir

'Eleanor Put Your Boots On': het mooiste nummer op de laatste cd van Franz Ferdinand is, volgens onze Chef Society, Alex Kapranos' ode aan Eleanor Friedberger, de vrouwelijke helft van de Fiery Furnaces.
We zouden graag zeggen: alle Franz-fans n

We zouden graag zeggen: alle Franz-fans nú naar de winkel om ook deze cd aan te schaffen, ware het niet dat die fans dan weleens voor de verrassing (of ontdekking, dat hangt ervan af) van hun leven kunnen komen te staan. Op 'Rehearsing My Choir' zijn in de verste verte geen onweerstaanbare, meezingbare, van kop, refrein en staart voorziene popsongs te bekennen, en zelfs wie al een beetje vertrouwd is met de wondere, bizarre wereld van de Fiery Furnaces gaat maar beter eens goed zitten voor hij dit schijfje in zijn cd-speler stopt. Op hun debuut 'Gallowsbird's Bark' speelden de Furnaces nog klassieke songs (broze en krakkemikkige songs, maar sóngs), op opvolger 'Blueberry Boat' probeerden ze gemiddeld 42 ideeën in elk nummer te proppen, en nu zijn ze helemáál van het traditionele intro-strofe-refrein-strofe-idee weggedreven: 'Rehearsing My Choir' is één lange, op muziek gezette familiesaga, opgebouwd rond leven, liefdes en werken van Olga Sarantos, koorleidster en oma van Matt en Eleanor Friedberger.

Bomma Friedbergers vertelstem doet ons een beetje denken aan een strenge versie van - sorry, grandma! - Kermit van de Muppets, wat wel een mooi contrast oplevert met het onvaste, iele zangstemmetje van Eleanor. Kleinzoon/broer Matt begeleidt hun muzikale hoorspel zoals een pianist een stomme film begeleidt: waar nodig waagt hij zich aan Bach-voor-beginners, maar als het verhaal dat vraagt tokkelt hij evengoed op een gammele barpiano, of horen we een streepje swing, wegenwerkers-drilboren of kerkmuziek.

Als u een fan van Usher, Nickelback of Janez Detd. bent, kunt u op basis van deze gegevens vast zelf uw conclusie trekken: gelieve vér uit de buurt van 'Rehearsing My Choir' te blijven (en nu we er zo over nadenken: gelieve ook ver uit ónze buurt te blijven). Als u van muzikale rechtlijnigheid houdt, of als nu al op zoek bent naar de groep die volgend jaar stormenderhand de main stage van Werchter zal veroveren: u zullen we de Fiery Furnaces evenmin aanraden. Maar als u graag ook eens verder wilt kijken dan uw muzikale neus lang is: gewoon één keer naar de pakkende hard-labeur-episode 'Slavin' Away' ('Slavin' away, all for you my love / Slavin' away, and all for nothing, my love') op deze plaat luisteren, en u bent - net zoals wij én Alex Kapranos - verkocht.