Review: The Go-Betweens - Oceans Apart

Toen Robert Forster en Grant McLennan, het kloppende hart van The Go-Betweens, in 2000 weer samenkwamen, kon men hun niet verwijten dat ze het om het geld deden: tijdens hun eerste leven - zes platen in de jaren tachtig - waren ze zo cult dat het gro...

Toen Robert Forster en Grant McLennan, het kloppende hart van The Go-Betweens, in 2000 weer samenkwamen, kon men hun niet verwijten dat ze het om het geld deden: tijdens hun eerste leven - zes platen in de jaren tachtig - waren ze zo cult dat het grote publiek nooit van hen hoorde.

De eerste twee platen sinds de wederopstanding waren mooi, maar niet onontkoombaar. 'Oceans Apart' is dat wel: vanwege de hoge kwaliteit van de liedjes en de verzorgde productie natuurlijk, maar toch vooral omdat de nummers van de rusteloze Forster en de romantische McLennan elkaar perfect aanvullen.

Forster is muzikaal wat avontuurlijker en heeft gevoel voor humor. 'Everybody said that she's good in bed / Other people said that she's well read', is de opening van 'Lavender'. Ook sterk is 'Darlinghurst Nights': Forster bladert met een wrange glimlach door een oud dagboek vol jeugdige pretenties. 'I'm going to write a movie, then I'm gonna star in a play / Then I'm going to go to Caracas because you know, I just have to get away.'

McLennan zorgt voor warmte en komt vaak met de sterkere melodieën - wij konden het prachtige 'No Reason to Cry' al meezingen bij de eerste beluistering, en het koortje dat 'This Night's for You' inleidt, toverde meteen een gelukzalige glimlach op ons gezicht. Het grote publiek zal 'Oceans Apart' wel weer negeren, maar mocht u eens bij een fijnproevende minderheid willen horen, dan dient u zich nu naar de winkel te haasten.