null Beeld

Review: The Grandmaster

Regisseur Wong Kar Wai, hij die het volgens onze correspondent in de hel op een akkoordje met Satan himself heeft gegooid teneinde meester- werken als ‘In the Mood for Love’ en ‘2046’ te kunnen maken, heeft een kungfufilm gedraaid.

Erik Stockman

Alleen al dat feit (wij herhalen: Wong Kar Wai heeft een kungfufilm gedraaid!!!) zou moeten volstaan om u linea recta naar de donkere krochten te reppen, ook al is ‘The Grandmaster’ misschien niet het magnum opus geworden dat de Meester voor ogen stond.

Tegen de achtergrond van een hemelsbreed historisch canvas vertelt ‘The Grandmaster’ het verhaal van Ip Man (Tony Leung), de legendarische Chinese martialarts- goeroe die de roemruchte Wing Chun-stijl over de wereld verspreidde (met succes: er gingen on- langs nieuwe clubs open in Sint-Truiden en Gent), en tevens de leermeester die Bruce Lee opleidde.

De plot strekt zich uit van de jaren 30 tot de jaren 50 – een turbulente periode in China, met de Japanse invasie en een burgeroorlog – en zoomt in op Ip Mans belevenissen in de stad Foshan, toentertijd het centrum van de oriëntaalse martial arts, en op zijn half verbeten, half romantische wedijver met Gong Er (Zhang Ziyi), de in de befaamde 64 Handen-techniek gespecialiseerde dochter van de grote kungfukunstenaar Gong.

De productie van ‘The Grandmaster’ nam maar liefst vijf jaar in beslag, maar wie de film ziet, zal begrijpen waarom Wong zoveel tijd nodig had – elk shot is een aquarel (zoals de vechter zijn vuist als speer gebruikt, zo hanteert Wong zijn camera als penseel), elke setting een feest voor het oog (de poedersneeuw die door de luchtverplaatsing van de boomtakken stuift!), elke one-liner een wijsheid om in te lijsten: ‘Schep niet op over je perfecte stijl, over je techniek, of over de naam van je leermeester.

Kungfu is: horizontaal en verticaal. Eén fout horizontaal, en alleen de winnaar blijft staan.’ Pure poëzie. En dan de duels – mijn Heer, nú weten we waarvoor de arts in martial arts staat. Voor de choreografie van de gevechten deed Wong een beroep op Wooping Yuen, de briljante kungfucoördinator van onder meer ‘The Matrix’, ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ en ‘Kill Bill’. Woo-ping Yuen en Wong Kar Wai die de krachten bundelen: het is alsof Rudolf Noerejev en Wolfgang Amadeus Mozart samen een toverballet op de planken brengen.

Onmogelijk om de gratie en de schoonheid van de gevechtsmoves onder woorden te brengen; de film bárst werkelijk van de zinderende gevechten op het scherp van de snee, al dan niet in bloedmooie slow motion. Absoluut hoogtepunt is, wat ons betreft, de onvergetelijke face-off tussen Gong Er en eeuwige rivaal Ma San op het treinperron, tussen de stoomwolken, terwijl sneeuwvlokken neerdwarrelen en sombere gezichten achter be- slagen ruiten toekijken: dit is de plek waar vechten overgaat in zweven, waar bloed en magie in mekaar overvloeien, waar kungfu en cinema samensmelten tot één dromerige, hypnotiserende trip.

Maar het mooiste is nog dat ‘The Grandmaster’ gaandeweg – iets te laat, als u het ons vraagt – doorwolkt raakt van een overrompelend gevoel van melancholie. ‘Ken je het geheim van de techniek van de Oude Aap Groet U? Achterom kijken,’ zo hoor je op een bepaald moment ie- mand zeggen, en onmiddellijk voel je waar het Wong Kar Wai hier écht om is te doen: niet om de kungfu, maar om het verdriet dat je kunt voelen om onvervulde liefdes, om lang vergeten vrienden, en om de dingen die voorbijgaan.

Een martialartsprent die qua tragiek niet hoeft onder te doen voor ‘In the Mood for Love’ en ‘2046’: aleen Wong Kar Wai kan zo’n kunstje klaarspelen. De Oude Aap groet u.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234