Review: The Happy op Pukkelpop 2013 (Wablief?!)

Zowat alles is gezegd en geschreven over The Happy, de studiegroep van Isolde Lasoen en Das Pop-gitarist Reinhard Vanbergen. Maar écht verbluffen, deden ze vooralsnog niet.

Of wacht, we weten het wel zeker nu: niets wat over het vijftal staat geschreven, is gelogen, maar u moet hen zién om de buzz te begrijpen. Zo was het bijvoorbeeld maanden gissen naar wat Charlotte Caluwaerts - naast haar lieve snoet dan - zoal in haar mars heeft. Wel: enorm veel, zo blijkt. Ze heeft niet alleen de stem - denk: Rebecca Taylor van Slow Club - maar vooral de gave om een publiek rond de vinger te draaien.

Bekijk 'In The Blink Of An Eye' of 'Miracles And Wonders' in detail en zie: een groepsschilderij waarvan elk bandlid twintig percent van de aandelen heeft. The Happy is ook geen supergroep zoals geopperd wordt, maar een bende vrienden die in alle uithoeken van het land een les popgeschiedenis komen geven. 'Walkman', was de ontdekking van een stem die naar de naam Janne Vanneste (zus van Steak Number Eight-strot Brent) luistert, en 'Wishful Thinking' was de grandeur die Lily Allen nooit heeft gekend.

Dompers? Wel ja, 'Mister Black', waarmee ex-Isbell Naïma Joris de fakkel overnam, spartelde koppig tegen, alsof er iets dwars moést zitten. Nochtans een aardige, huppelende popsong, maar beklijven deed die nooit. 'Life' had ze misschien ook niet allemaal op de juiste plaats zitten, maar een verschroeiend 'Moonshine' (die riff!) stelde de Wablief?! gerust: er werd hier zonet een wonderkind ontmaagd. Te koesteren.

Heeft er iemand Reinhard Vanbergen al 'ns bedankt voor de moeite en zo? Zo nee, bedankt om deze vrouwen samen te brengen, man. En bedankt voor alle aanstekelijke gitaarlijnen die in de songs van The Happy worden geïnjecteerd. Pintje aan toog twee!

U kwam om twee redenen naar de Wablief?! afgezakt. Eén: er werd ter plekke een video voor 'Moonshine' geschoten, en u wilde daarbij zijn. Twee: u volgde het straatrumoer en kreeg gelijk: The Happy is méér dan band met bekende gezicht.

'Het is hier warm', zuchte Isolde Lasoen. We zagen u wel mijmeren, hoor. Vetzak.

Iedereen, uh, gelukkig. Sorry.