Review: The Hickey Underworld op Pukkelpop 2009 (Club)

Het kan snel gaan: precies een jaar geleden gaf The Hickey Underworld het beste van zichzelf in een nauwelijks voor een derde gevulde Wablief?!. Vandaag, één album en een paar Afrekening-hits verder, was de Club net groot genoeg. The sweet smell of succes was tot heinde en ver waarneembaar: een welgekomen alternatief voor de indringende mix van kebab en verschraald bier die nu al aan uw poriën ontsnapt.

Nicolas Quaghebeur

Het optreden

Succes of niet, ze joegen hun songs de tent in alsof geen kip hen kende, en ze elke aanwezige afzonderlijk moesten overtuigen van het feit dat zij, en niemand anders, de gevaarlijkste, gemeenste en scherpste rockgroep te lande zijn. Aan hen kan het dus niet gelegen hebben, dat wij net dat tikje opwinding misten dat een optreden van THU echt tot een belevenis maakt. Lag het aan de schaalvergroting, die zich ook liet gevoelen in het bijwijlen irritant luide galmen van hun gitaren? Aan het feit dat dit ons vijfde concert op één jaar tijd was, terwijl het materiaal nog goeddeels hetzelfde is? Of zijn wij echt van die snobs die een groep op z'n best vinden in het stadium van de achterafzaaltjes, als ze al hun fans nog bij de voornaam kennen? Feit is dat het optreden, ondanks een spervuur van bommen, wat ons betreft net niet genoeg knalde.

Future Words' Mystery Bruise' en Blonde Fire' zijn wat je noemt raak gekozen singles: de beste tracks op de plaat, en de hoogtepunten van hun set.

De legendarisch grove bek van Younes Falktah ten spijt, niks gehoord dat het vermelden waard is. Misschien lag het daaraan!