Review: 'The Knife' in AB

Dat we anderhalf uur lang naar onze kluts op zoek zouden moeten gaan. Dat er weinig of niks live gespeeld zou worden, nog minder dus dan in de shows ten tijde van 'Silent Shout', die ook al het midden hielden tussen een concert en een multimediale theatervoorstelling.

Dat er clichés binnenstebuiten gekeerd en vervolgens achterstevoren te kijk gezet zouden worden. Dat - en niks minder - verwachtten wij op basis van de enigszins cryptische tekst waarmee The Knife, recalcitrant elektronicatweetal uit Zweden, vorige maand zijn concerttournee aankondigde, en de militante praat die Karin Dreijer Andersson en broer Olof Dreijer tijdens interviews naar aanleiding van 'Shaking The Habitual' uitkraamden. Eén woord, vijf letters: bingo!

Om de personencultus in de muziekindustrie te kakken te zetten, liet het tweetal zich op het podium van de AB voor de voeten lopen door een kleine voetbalploeg van androgyn uitziende dansers en playbackers, efeben met een stoppelbaard en jongensmeisjes, getooid met blonde pruiken en glitterpakken. Die demonstreerden opwindende choreografietjes op de tonen van de muziek, waarvan overigens - ruw geschat - 86 procent op tape stond; dankzij een tot in de kleinste details beredeneerde lichtshow deed het visuele resultaat soms naar adem happen, al zweemde het ook af en toe naar opgewaardeerde bejaardenanimatie.

Reken maar van yes dat er clichés door de mangel werden gehaald. Tijdens 'Raging Lung' zette Karin Dreijer Andersson de solerende gitarist nét geen pijp; vanuit de theorie dat rockgitaristen, zo wordt immers aan sommige universiteiten gedoceerd, op gigantische zwiepende fallussen lijken. 'Ready To Lose', toch niet het meest fijnzinnige nummer op 'Shaking The Habitual', werd gebracht in de setting die doorgaans is weggelegd voor een ballad, compleet met vleugelpiano en volgspot. En tijdens het ijzig mooie 'Wrap Your Arms Around Me' kronkelden zeven figuranten voor hun microfoon, alsof zij en niemand anders hun ziel ontblootten - onze kop eraf als het nummer niet gewoon door Karin werd gezongen, vanuit de coulissen. Of misschien stond de stem ook op tape - who cares?

Kortom: het optreden van The Knife was één langgerekte, terminaal geméénde fuck you. Fuck de tussenschotten die genres uit elkaar houden, fuck artiesten die zich meer dan een halve eeuw na de intrede van de rock'-n-roll nog altijd in hetzelfde keurslijf laten dwingen, fuck uw en onze vooroordelen over muziekoptredens. Wij noemen dat: verfrissend.

Mocht u over onze kluts struikelen: u mag 'm houden.

Terwijl 'Full of Fire' op een rotvolume door de geluidsinstallatie loeide, bleven zeven dansers vijf minuten lang onbeweeglijk staan in het schijnsel van rode spots, om vervolgens uit te barsten in een opwindend spastisch ballet. Belachelijk, maar dan: belachelijk effectief. Ook de apotheose mocht er wezen: op de tonen van 'Silent Shout' - voor de gelegenheid herwerkt tot een knappe technostamper - bootste het gezelschap de extase van een club op het kookpunt na - acht minuten opzwepende Ibiza-bliss.

Dieptepunt

Kwam er toen we bedachten dat het concert van The Knife werd georganiseerd door Live Nation. In zee gaan met een multinationale moloch om ons politieke bewustzijn aan te wakkeren en ingebakken clichés te elimineren: euh? Overigens: de eerste die ons vandaag de termen 'paard' en 'Troje' voor de voeten werpt, zullen we de komende twee jaar spammen met citaten uit 'La Société du Spectacle' van Guy Debord, 'Le Deuxième Sexe' van Simone de Beauvoir en 'Vijftig tinten grijs' van E.L. James.

Applausmeter

Vooraan: ****, zelfs tijdens 'Networking', waarin alleen de belichtingstechnicus loos mocht gaan - het podium bleef verder leeg. De rest van de zaal: ***.

Bekijk 'The Knife' in de AB: