null Beeld

Review: The London Souls op Rock Werchter 2016

Het is met Werchter openen zoals met putjes scheppen: vuil werk, maar iemand moet het doen.

En kijk: ook in dit geval wordt daarvoor niet zelden naar onze gekleurde medemens gekeken. The London Souls telde er eentje, en dus aan hen de ondankbare taak het nagelnieuwe strand van Werchter Zoute voor geopend te verklaren.

The London Souls is een tweespan gitaar-drums dat het op plaat en op podium prima weet te redden in hun eentje. Het geluid dat ze daarbij voortbrengen is een soort gitaargejengel dat bij Vlamingen als snel aan The Black Box Revelation doet denken, die voor het gieten van hun funderingen dan weer gewoon goed naar The Black Keys gekeken hebben. Die hebben op hun beurt weleens over de haag gekeken om te zien wat die van Led Zeppelin zoal in hun achtertuin hadden staan. Een goede verstaander kan daaruit afleiden dat de sound van The London Souls lijkt op die van Led Zeppelin. Uiteindelijk leidt alles naar Led Zeppelin, als je maar genoeg stappen overslaat.

Maar frontman Tash Neal was daarom nog geen Robert Plant. Z'n stem had hij bijvoorbeeld van Lenny Kravitz. Z'n afro ook, maar met die zonnebril en dat wufte hemd deed het geheel eerder denken aan een bijzonder geslaagde Aertbeliën Sylvain. En u weet het: niets mis met een goeie Sylvain op z'n tijd. Neal was bovendien afgestudeerd aan de school die voorschrijft dat een gitaar die gilt óók mooi is. Dat treft: wij hebben er ook weleens avondcursussen gevolgd. Maar dat Neal het méénde, dat wisten we wel zeker toen we het zweet uit z'n sik zagen druppelen tijdens zijn derde soleerbeurt. Het kan ook de vierde geweest zijn.

'Er werd véél gepikt door The London Souls, maar zoals Robert Plant volgens de overlevering weleens durfde poneren: 'Een goeie coureur kan ook op een gestolen fiets de meet halen '

Ondertussen zat Chris St. Hilaire achter z'n drums - een naam waar je nimmer ambtenaar mee wordt, het wordt rockster of pornopiet - zich ook luidop in het zweet te werken. Wie z'n paukenslagen noteerde, kon in morse B-O-N-H-A-M zien verschijnen, maar Chris kwam er wonderwel mee weg. Gek genoeg klonk z'n keelgeluid in de backings wél als Robert Plant. Ja, er werd véél gepikt door The London Souls, maar zoals Plant volgens de overlevering zelf weleens durfde poneren als iemand 'm op z'n jatten van ouwe bluesnegers wees: 'Een goeie coureur kan ook op een gestolen fiets de meet halen.'

In het rijmwoordenboek van The London Souls stond 'Valerie' naast 'set me free': ze beseffen kortom dat smachten het mooiste gekreun voortbrengt, en ze hebben uit die wijsheid tot nu toe twee platen gepuurd. Een succesrecept: vraag maar aan The Sore Losers. Er tekende zich in 'Valerie' een middelgrote tot grote song af. En verdulleme, zo hadden ze er nog wel een paar op zak. In 'Steady' werd er daarentegen wel érg veel gejat bij Lenny Kravitz. Iets wat je maar beter kan laten als je Lenny's stem en z'n uiterlijk ook al meegegrist hebt. Om diezelfde reden slaan wij trouwens niet aan het acteren: Channing Tatum zou er ook niet mee kunnen lachen. Misschien is het omdat we ondanks een dreigende hemel toch droog bleven, misschien door die oogontsteking die er automatisch voor zorgt dat we dezer dagen een oogje dichtknijpen. Of misschien is het wel omdat The London Souls als allereerste speelden, wat vergelijken met al wat deze jaargang al vooraf ging moeilijk maakte. Maar toch: we hebben ons bijwijlen kostelijk staan amuseren.


Het publiek

Beklaagde zich duidelijk dat ze geen strandbal meegenomen hebben naar het strand dat Werchter geworden is.


Quote

'We're The London Souls. We're not from London, we're from New York City.' Als we het niet dachten!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234