null Beeld

Review: The Love Substitutes - Meet The Love Substitutes While the House Is on Fire


Craig Ward is niet langer lid van dEUS, maar voor ons blijft hij één van de allerbeste backingzangers die ooit in ons land hebben rondgelopen. Als gitarist kon hij er ook wat van. Af en toe vals, soms te vroeg, een enkele keer te laat, ma...


Craig Ward is niet langer lid van dEUS, maar voor ons blijft hij één van de allerbeste backingzangers die ooit in ons land hebben rondgelopen. Als gitarist kon hij er ook wat van. Af en toe vals, soms te vroeg, een enkele keer te laat, maar nooit naast de kwestie. Als wij bij 'Instant Street' nog steeds kippenvel krijgen, dan hebben wij dat aan Craig Ward te danken. And he plays a nice saxophone too.

Rudy Trouvé is al langer dan vandaag dEUS-lid af, maar wij laten nog regelmatig een kaarsje branden opdat hij zich - hoezeer we zijn penseelkunsten ook weten te waarderen - nooit voltijds op de schilderkunst zou storten. Trouvé is een man die nooit denkt 'Wat zal ik eens gaan spelen?', maar zijn hart gewoon rechtstreeks in de mengtafel plugt. Als hij zingt, zit zijn stem weleens in de weg - wij horen onze zangers graag zíngen - maar op gitaar is er geen Belg die wij liever at random bezighoren. Bel hem niet als u in de knoop zit met een myxolidische solo in F#maj7, wel als uw song een zeker je ne sais quoi mist.

Mauro Pawlowski is tegenwoordig gitarist bij dEUS. Hij speelt ook in andere groepjes. In één daarvan drumt hij: The Love Substitutes, met op gitaar Rudy Trouvé en Craig Ward, en Bert Lenaerts op bas.

Drie generaties dEUS-gitaristen oftewel onze favoriete muzikanten uit België en Schotland in één groep en op één plaat verzameld, wat zouden wij daar slecht aan kunnen vinden? Volstrekt niets, of het zou moeten zijn dat ze met een handvol ideeën en wat tekstflarden de studio zijn ingedoken om op anderhalve dag een plaat in elkaar te flansen. En lap, laat dat nu net het geval zijn.

Twee songs ver op 'Meet The Love Substitutes While the House Is on Fire' en men heeft al de indruk op een open repetitie voor motorisch gehandicapten te zijn beland. 'The Microcosmic Orbit' is welgeteld zes seconden lawaai, 'Meet the Love Substitutes' is twee minuten lawaai, met een enigszins ritmisch gedeclameerde tekst. De lampen van de versterkers zijn nog niet warm of een vergelijking met 'Trout Mask Replica' van Beefheart dringt zich - alweer! - op. Tsjakketak-boemklets-kraakboem-enzoverder. Bij Beefheart zat alles, hoe onwaarschijnlijk ook, exact daar waar Beefheart wilde dat het zat. Hier wordt gespeeld op goed geluk, maar gelukkig levert dat af en toe ook iets op waar met de nodige verbeeldingskracht een soortement structuur in kan worden ontwaard.

'Death Folk Sailor' bevat een themaatje dat ruikt naar 'Inbetween Days' van The Cure en dat ons verder doet denken aan 'Movement' van New Order, wellicht gewoon omdat dat de beste verschrikkelijk-slecht-klinkende-plaat is die wij kennen.

'Hey! Did You See Me Coming?' is Trouvé in Pavement-mode. Rustig, melodieus, schoon, met hier en daar een geluidseruptie voor de kids. 'Hey! Did you see me coming? Did you see that I was drunk?' kreunt hij. We waren er natuurlijk niet bij, maar wij denken van wel.

'The Medicine Palace' en 'Flatzone' - waarin Ward laat horen dat hij geen begenadigd verteller is - zijn minimalistische experimenten, in 'Summer of Mars, deuxième Tableau' wordt aangetoond dat in het rijk der instrumenten de gitaar en de slijpschijf tot dezelfde familie behoren (stonerrock voor industriëlen), en 'More than the Sun Part One' en 'More than the Sun Part Two' zijn twee in psychedelica gedrenkte Pawlowski-composities die muzikaal niets met elkaar te maken hebben.

Torenhoog onze favoriet is 'Disconnected': meet The Love Substitutes while the house is surrounded by Fugazi, Minor Threat and the people from under the stairs.

Een unieke plaat? In zekere zin. Exact dezelfde hadden ze nooit kunnen maken, één die erop lijkt in minder dan anderhalve dag. 'Meet The Love Substitutes While the House Is on Fire' verschijnt in een gelimiteerde oplage van duizend exemplaren. Sowieso niet voor u dus.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234