Review: The Magic Numbers - The Magic Numbers

The Magic Numbers zijn een dubbel broeder-zusterstel: zanger Romeo en z'n zuster Michele Stodart, drummer Sean Gannon en diens bassende zuster Angela. Ze lijken alle vier even hard op Benny uit 'Het Geslacht De Pauw', en ze lieten zich tot dusver i...

Michael Knapen

The Magic Numbers zijn een dubbel broeder-zusterstel: zanger Romeo en z'n zuster Michele Stodart, drummer Sean Gannon en diens bassende zuster Angela. Ze lijken alle vier even hard op Benny uit 'Het Geslacht De Pauw', en ze lieten zich tot dusver in hun videoclips en op hun website wijselijk vervangen door cartoonfiguren. Muzikaal hebben ze niks met die verdomde eighties, ze kopen geen synthesizers op eBay, en schrijven geen Oxfamboodschappen op hun hand: The Magic Numbers zijn onhip, vier outcasts.

Maar dan heeft u de muziek nog niet gehoord. En die is tijdloos, hemels, verlossend, troostend en bovenal dodelijk catchy.

'Mornings Eleven' mag aftrappen: een geleidelijk aan afremmende Pretenders-gitaar, en een refrein dat de feelgoodmeter vrolijk in het rood doet slaan. Uitstekend nummer, maar niet eens een hoogtepunt op deze warme, melodieuze plaat. Eerste single 'Forever Lost' is dat wel, want die song bevat alles wat The Magic Numbers groots maakt: de harmonieën tussen zanger Romeo Stodarts soms ingehouden, soms lichtdramatische stem en de twee dames in de groep, handclaps, een geniale baslijn, en een van zacht-naar-hard-naar-weer-zacht-dynamiek. Geloof ons: puur popgoud. Nog beter? Op deze plaat kan het: in 'The Mule' slaagt Romeo er op één of andere manier in tegelijk je hart te breken en je te troosten - 'One more drink and I'll be fine/ one more girl to take you off my mind'. Geniaal, en 't is nog lang niet gedaan: Noel Gallagher heeft 'Love Is A Game' een vergeten Motown-klassieker genoemd. Het gebeurt niet zo vaak, maar deze keer moeten we monowenkbrauw gelijk geven. Meer moois: 'This Love', dat aan Leonard Cohen en Nick Drake doet denken, en 'I See You, You See Me' waarbij u zich een vriendschappelijke match tussen Lambchop en Prefab Sprout mag voorstellen.

Het debuut van The Magic Numbers is - we wikken onze woorden - subliem en essentieel. Zeggen de woorden 'instant' en 'classic' u iets?