Review: The Mars Volta - De-loused in the Comatorium

In 2001 riepen Omar Rodriguez en Cedric Bixler hun kompanen van At the Drive-In samen in het park waar de groep ook was opgericht. Ze hadden droevig nieuws te melden: de band werd op het hoogtepunt van z'n succes opgedoekt. De twee jeugdvrienden verv...

Michael Knapen

In 2001 riepen Omar Rodriguez en Cedric Bixler hun kompanen van At the Drive-In samen in het park waar de groep ook was opgericht. Ze hadden droevig nieuws te melden: de band werd op het hoogtepunt van z'n succes opgedoekt. De twee jeugdvrienden verveelden zich, en vreesden dat At the Drive-In muzikaal in herhaling zou vallen. De ritmesectie van de band werd het hart van het niet onverdienstelijke Sparta; Bixler en Rodriguez richtten The Mars Volta op, en debuteren nu met een conceptplaat. Yep, een conceptplaat: alle early warning signs - de licht raadselachtige titel, de epische lengte der songs (gemiddeld zeven minuten) - zijn aanwezig.
'De-Loused in the Comatorium' vertelt het verhaal van Julio Venegas, een vriend van Bixler die door zich jarenlang rattenvergif in de aderen te spuiten op een wandelend litteken was gaan lijken, en in '96 zelfmoord pleegde. Bixler verbeeldt zich dat de man zich een overdosis morfine inspuit en in een coma gaat. Deze plaat gaat over wat hij beleeft in die coma, en hoe hij, nadat hij onverhoopt toch nog ontwaakt is, beslist alsnog te sterven. Althans: dat is de uitleg die The Mars Volta zelf bij hun plaat geeft, want uit de wel bijzonder lyrische lyrics kan je eigenlijk volstrekt niets opmaken. En de muziek? Die is al even ambitieus en labyrint-achtig als het verhaal - alsof Jorge Luis Borges zich op de rock heeft gegooid. Als u zich de eerste vijf luisterbeurten geen blijf weet met de songs: wij ook niet. Daarna gaat het -zoals dat met alle fantastische platen het geval is - langzaam beter. Na de twintigste spin werd het plots kristalhelder: 'De-loused' is een classic.
We zouden het gitaarwerk van Rodriguez impressionistisch kunnen noemen, zij het dat u daar geen zak aan heeft. We zouden u kunnen vertellen dat elke song genoeg ideeën bevat om zes andere nummers te maken, maar tegelijk niet overvol aanvoelt, of dat John Frusciante, tot nader order toch nog steeds de meest comateuze Chili Pepper, meespeelt op 'Cicatriz ESP', een flinke twaalfminuter die voor één zesde naar Santana neigt. Dat er af en toe simultaan met Sun Ra, Led Zeppelin en Muse geflirt wordt. Dat er uitgebold wordt met het schitterende 'Televators', dat begint met driekwart minuut vogelgeluiden, maar dat zoveel sérieux in dit geval geenszins potsierlijk overkomt. Dat de plaat opgenomen werd in Rick Rubins spookhuis.
Maar hey, luister vooral zelf: 'De-loused in the Comatorium' is fantastische Punk Floyd, een goed uur lang kwijlen met de kraan open, en zonder twijfel het debuut van het jaar. Geef ze vijf kansen - en begin op www.humo.be, alwaar u snippets van alle nummers kan beluisteren.