Review: The Mars Volta op Rock Werchter 2009

Er was nog veel plaats op de plastic matten voor het podium. De meeste toeschouwers zochten verkoeling in de schaduw van de enkele bomen of de geluidstorens op de wei. Voor velen was het de vierde dag Rock Werchter op rij en het was nog steeds héét. Misschien zochten ze ook wel een beetje beschutting voor The Mars Volta, want was dat geen 'moeilijke' groep? Het podiumdoek oogde alvast dreigend: een kluwen van ravenveren, papegaaienpluimen en drakenogen tegen een achtergrond die eruitzag als een ansichtkaart from outer space

Redactie

Ach, The Mars Volta is helemaal geen moeilijke groep. Blues is de basis, ze springen er alleen graag hysterisch mee om en zo komen ze aan die mix van overstuurde bluesrock, funk, metal en avant-garde, en bijgevolg aan hun reputatie. De eerste noten van Goliath' maaiden de vooroordelen meteen van het veld. Zanger Cedric Bixler Zavala torste zoals steeds een kapsel dat lijkt op een volwassen poedel die er van grote hoogte op neergevallen is. De manier waarop hij danste, krijste en rondsprong liet hetzelfde vermoeden. Maar zijn geschreeuw klonk wel loepzuiver, gitarist Omar Rodriguez Lopez soleerde als Santana op speed en de groove die de geweldige groep daarbij speelde was simpelweg onweerstaanbaar. Het knappe Cotopaxi' van het nieuwe album Octahedron' werd opgedragen aan Mastodon, waarvan de leden goedkeurend stonden toe te kijken in de coulissen. Eerder op de dag was het omgekeerde het geval.

Toen begon het ouwe wijven te regenen, maar The Mars Volta reageerde kurkdroog met een moordend Teflon' en zou dat tempo niet meer lossen. De zanger begon wat te zeuren omdat het publiek niet genoeg reageerde, maar dat kwam enkel omdat het zich doorweekt afvroeg waar het een halve week geleden die regenjas ook alweer had gelaten. Toen het slotakkoord van Wax Simulacra' weerklonk, was het weer opgeklaard en volgde er naar goede gewoonte een weldadig en meer dan verdiend applaus.

PS: Een mooi festivalmoment: omdat het zo mooi de verscheidenheid van de groepen illustreert: de gitarist van Dave Matthews Band gebruikte servetjes op het podium, de Mars Volta-zanger had een spuugemmer.

Teflon' klonk geweldig fris in de gietende regen.

We'll piss on you some more.' (zanger Cedric Bixler Zavala sprak het publiek moed in tijdens de wolkbreuk).