null Beeld

Review: The Others

Even uw aandacht alstublieft. In 1997 maakte de Spaans-Chileense cineast Alejandro Amenábar - een godsvruchtige naam - internationaal bovenmatig veel furore met 'Abre Los Ojos', een mysterieuze thriller over een gefortuneerde jongeman die na een...

Even uw aandacht alstublieft. In 1997 maakte de Spaans-Chileense cineast Alejandro Amenábar - een godsvruchtige naam - internationaal bovenmatig veel furore met 'Abre Los Ojos', een mysterieuze thriller over een gefortuneerde jongeman die na een gruwelijk autocrash zijn greep op de realiteit verliest. In de vrouwelijke hoofdrol: Pénélope Cruz. Ook Tom Cruise was zwaar onder de indruk van 'Abre Los Ojos', zó zwaar zelfs dat hij Amenábar (29) prompt aanbood een Amerikaanse remake van 'Abre Los Ojos' te draaien, met hemzelf in de hoofdrol. Maar de Spaanse wonderjongen wilde zichzelf liever niet herhalen en richtte zijn pijlen op een totaal ander project: de griezelfilm 'The Others', met in de vrouwelijke hoofdrol Nicole Kidman, toen nog mevrouw Cruise. Cruise, een loyale jongen, liet zijn nieuwe vriend Alejandro evenwel niet in de steek, en besloot 'The Others' te produceren; en intussen werkte hij samen met zijn maatje Cameron Crowe verder aan de inmiddels tot 'Vanilla Sky' omgedoopte Amerikaanse versie van 'Abre Los Ojos'. Met in de vrouwelijke hoofdrol: Pénélope Cruz! And the rest is history: Tom en Pénélope drukten mekaar in de armen, en Nicole mocht een kruis maken over haar huwelijk. Dat 'The Others' uiteindelijk een oneindig veel betere film is geworden dan het zwaar teleurstellende 'Vanilla Sky' (volgende week meer daarover), zal haar maar een schrale troost wezen.

'The Others' begint als een vrij traditioneel spookhuis-verhaaltje, maar dat wil níet zeggen dat het u niet wit om de neus zal worden. Kidman - die hier met haar blonde lokken verdacht goed op Grace Kelly lijkt - speelt een wat hautaine dame die in een afgelegen Victoriaans landhuis in Jersey samen met haar kinderen op de terugkeer van haar in het oorlogsgewoel - we schrijven 1945 - verdwenen echtgenoot wacht. Het huis lijkt wel een reusachtige graftombe: de bedienden hebben een tijdje geleden om één of andere reden midden in de nacht allemaal samen hun biezen gepakt, en omdat haar twee kinderen allergisch zijn voor zonlicht, dienen de ramen dag en nacht door zware gordijnen te worden afgedekt. En alsof de sfeer nog niet bedrukt genoeg is - een overbezorgde moeder, twee tot de duisternis verbannen kinderen, een zo goed als leeg landhuis onder een loodgrijze hemel - begint het dochtertje ook nog eens spoken te zien. Meer gaan we uiteraard niet verklappen - behalve dan dat we ons met de minuut minder op ons gemak voelden.

Het verhaaltje klinkt misschien niet bijster origineel, maar dat 'The Others' toch uitgroeit tot een zeldzame topper in het stokoude genre van de spookhuisfilm, is geheel de verdienste van Amenábar, die zich de Spaanse evenknie toont van M. Night Shyamalan. Net als de regisseur van 'The Sixth Sense' toont Amenábar zich een meester in het tergend langzaam opbouwen van een onheilspellende stemming, en ook hij zweert bij het evangelie van less is more, - Amenábar beseft als geen ander dat onbestemde geruchten op zolder oneindig veel schrikwekkender zijn dan bloederige shockeffecten. 'The Others' doet het niet met digitale effecten, vallende bijlen, of uit de kast tuimelende afzichtelijke zombies, maar met een traag opborrelend gevoel van angst en terreur. Vreemde geluiden op de gang. Een deur die plots openklapt. Een piano die vanzelf speelt. Een uit de mist opdoemende gestalte. Bovendien is 'The Others' één van die zeldzame griezelfilms die behalve de zenuwbanen ook de hersens tot de laatste seconde blijven prikkelen: wát is daar in dat huis in vredesnaam aan de hand? Waarom is het personeel gaan lopen? Zijn die kinderen wel écht ziek? En wie zijn die vreemde snuiters die hun intrek in het landhuis hebben genomen? Maar de meest prangende vraag die 'The Others' oproept, is: gaat Nicole Kidman een oscar krijgen voor

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234