Review: The Paranoiacs - ThirTeen

Echt bemoedigend kan het niet zijn: je ijvert jarenlang voor meer tienerklanken, je maakt platen die 'We're the Teenage Lovers' en 'Sometimes Teenage Is Spelt TNT' heten, en dan, als je even niet oplet, gaan drie jonge Amerikaanse turken er met de vruchten van je harde labeur vandoor. The Paranoiacs zijn er aan voor hun moeite: Nirvana heeft DE tienersong der tienersongs geschreven, en de doorsnee Vlaamse juveniel denkt bij 'teen spirit' spontaan aan keutels als Robin Nills en Yasmine, niet aan Rafke en Hans Stevens.

'Dan hadden ze 'Smells Like Teen Spirit' maar zélf moeten schrijven,' denk je, en dan hoor je de nieuwe single ('Private Meltdown'), en moet je toegeven: ze zitten er dichtbij. Dezelfde riff, dezelfde breaks, dezelfde opbouw.

Het weze hen vergeven, want 'Private Meltdown' blijkt zowat de enige écht schaamteloze remake op 'ThirTeen' te zijn. De andere elf nummers zijn gewone remakes, dat wil zeggen: ze klinken door en door Paranoiacs, het zijn simpele, klare poprocksongs. Zonder geheime gangen of achterpoortjes of valkuilen. De moeilijkste tekstfragmenten situeren zich ergens tussen 'I don't know what to say/ I don't know what to do' en 'I want to be your lover / I want to be your man'.

Het meest gedurfde vormexperiment is een korte rap aan het eind van 'Come Alive'. En toch is 'ThirTeen' een Goeie Tot Zeer Goeie Plaat. Mede dank zij het produceertalent van de beroemde Roli Mosimann, de soms verbluffende kronkels in de stem van Hans Stevens, en de hulp van Fa Vanham, Robman Chris Leurs en Howie Weinberg, de technicus die vroeger plaatjes maakte met... Nirvana!

The Paranoiacs hebben hun best gedaan. Hun platen blijven naar verse bakvissen ruiken.

(mxp)