Review: The Player

Mocht u de laatste tijd - misleid door veelbelovende trailers en dwalende recensenten - maar al te vaak de bioscoop hebben verlaten met het gevoel opgelicht te zijn, kan 'The Player' van Robert Altman een en ander goed maken.

'The Player' krijgt van ons kijklabo niet alleen het label 'Fascinerende Film' maar ook 'Beste Koop': dit is een verfrissende satire, een heerlijke komedie én een spannende thriller voor de prijs van één. Het openingsshot alleen al is haast een bioscoopticket waard: een complexe travelling van ruim acht minuten lans de ramen en over het parkeerterrein van een Hollywood-studio. Die supertravelling is één grote grap ter introductie van de personages, maar ook een stijlvolle intentieverklaring ('hier komt cinema over cinema'), én een sneer naar de heersende mode van flikkerende, afstompende clipmontages. Tim Robbins - de grootste baby ter werld - vertolkt op een sublieme manier de player uit de titel. Griffin Mill is een studio executive belast met het selecteren van bruikbare scenario's (hem samen te vatten 'in maximum 25 woorden'), die zijn baan bedreigd ziet door een nóg gladdere jonge turk. Hij krijgt het helemáál benauwd als een afgescheepte scenarist hem anonieme doodsbedreigingen begint te sturen, hetgeen zal leiden tot een ijselijke, symbolisch geladen confrontatie-bij-nacht tussen Producent en Scenarist. Het is een pracht van een thriller plot - opgespannen met een schitterende soundtrack - die als een lont door een heerlijk luchtige maar messcherpe observatie van zeden en gebruiken in Hollywood loopt. U raadt: het gaat hier niét over liefde voor film, maar over geld verdienen, zich aan macht beroezen, en roem vergaren. Bekijk de hilarische ontstaansgeschiedenis van de fictieve film 'Habeas corpus' en u begrijpt metten waarom het steraanbod van Benny's Videosquare niet bepaald uitblinkt door durf en originaliteit. De sluwe Altman vond maar liefst 65 Hollywood-sterren - Cher, Angelica Huston, Jack Lemmon, Julia Roberts, Bruce Willis... - bereid om onbezoldigd in hun eigen rol de revue te passeren, als glanzende pionnen van Tinseltown. Het lijkt aanvankelijk een beetje op incestueuze cicnema, maar 'The Player' gaat veel verder: dit is behalve de zoete revanche van een al te vaak gekortwiekt cineast ook een prachtige zedenschets, een eigentijdse fabel over schone schijn, macht en oneerlijkheid - óók in de liefde. Een grootse film.