Review: The Prodigy - Always Outnumbered, Never Outgunned

''The Fat of the Land' had de 'Nevermind' van de techno moeten worden en het is niet eens de 'In Utero',' klaagde Onze Man in 1997 over de vorige cd van The Prodigy. Un-fookin-believable indeed dat het guerrillatrio Liam Howlett, Keith Flint en Leero...

''The Fat of the Land' had de 'Nevermind' van de techno moeten worden en het is niet eens de 'In Utero',' klaagde Onze Man in 1997 over de vorige cd van The Prodigy. Un-fookin-believable indeed dat het guerrillatrio Liam Howlett, Keith Flint en Leeroy Thornhill na 'Music for the Jilted Generation' én twee splinterbommen van singles ('Firestarter' en 'Breathe') met zo'n sof van een album was komen aandragen. De flauwe interim-single 'Baby's Got a Temper' liet ons vervolgens Siberisch, en toen het nieuws circuleerde dat Liam Howlett in zijn dooie eentje aan een nieuwe plaat werkte, haalden wij verveeld de schouders op - als we geschifte punkbeats willen horen, leggen we wel T.Raumschmiere, Hellfish of Peaches op.

Maar kom, bij de eerste beluistering scheen het allemaal nog mee te vallen met 'Always Outnumbered, Never Outgunned': vervaarlijk donderende big beats, razende gitaren en adrenaline alom. 'Explosief!' noteerden we over opener 'Spitfire' (met de stem van actrice Juliette Lewis), gevolgd door 'geknipt voor de soundtrack van een Vin Diesel-film'. Maar helaas: de tweede keer hielden we het al bij 'muzikaal trekbommetje: veel lawaai, poco fun'. De rest van de tracks is meer van hetzelfde: spannend en dreigend na één beluistering, flauw en enerverend vanaf de tweede.

Voorbeelden? Het - ondanks de bijdrage van Ultramagnetic Mc's-legende Kool Keith - zeer vergetelijke 'Wake Up Call' en 'You'll Be Under My Wheels'; het oersaaie 'Phoenix' waarop Howlett verschrikkelijk zit te knoeien met een sample van Shocking Blues 'Love Buzz' (geef ons maar de versie van Nirvana); 'The Way It Is' - een uitgesponnen sample van 'Thriller' van Wacko Jacko - waarmee een of andere superstar dj hooguit één minuut boeiend kan vullen; en afsluiter 'Shoot Down' met Liam Gallagher, die nauwelijks tot aan de enkels van 'Setting Sun' van broer Noel en The Chemical Brothers komt. Sta ons toe om het met Oasis te zeggen: fooking boring, mate.

Slechts twee tracks zullen de komende weken meermaals uit onze autoradio schallen: het catchy 'Hotride' (Juliette Lewis klinkt in de coupletten als Louise Rhodes van Lamb en in het refrein als haar geflipte alter ego uit 'Natural Born Killers') en 'Action Radar', een geslaagd vluggertje tussen Felix Da Housecat en Adult.

'Always Outnumbered, Never Outgunned': na zes jaar prutsen had het gerust iets méér mogen zijn, desnoods de 'Incesticide' van de techno. Hou uw centen maar bij voor de nieuwe Dizzee Rascal.