Review: The Raveonettes - Pretty in Black

Denen! Men zou het die koele kikkers niet nageven, maar ze weten hoe ze een publiek moeten entertainen. Zie bijvoorbeeld de burleske fratsen van bolletjestrui Michaël Rasmussen in de tijdrit op de voorlaatste dag van de Tour. Zie ook de hoge amuseme...

Denen! Men zou het die koele kikkers niet nageven, maar ze weten hoe ze een publiek moeten entertainen. Zie bijvoorbeeld de burleske fratsen van bolletjestrui Michaël Rasmussen in de tijdrit op de voorlaatste dag van de Tour. Zie ook de hoge amusementswaarde van 'Pretty in Black' van The Raveonettes, hun derde studioplaat na de ep 'Whip It On' en de debuut-cd 'Chain Gang of Love', beide uit 2003.

Op 'Chain Gang of Love' probeerden de verrukkelijke blondine Sharin Foo (v, zang, femme fatale) en haar even coole, knappe, donkerharige kompaan Sune Rose Wagner (m, gitaar, zang, songschrijver, mastermind van het duo) de heldere muziek van Buddy Holly en zijn tijdgenoten te verzoenen met de fuzz van Jesus and Mary Chain, en die missie werd glansrijk volbracht, herlees de recensie in het archief op de Humo-site. Op 'Pretty in Black' doen ze hetzelfde met Velvet Underground en de girl groups van de prille jaren zestig. Deze keer zelfs letterlijk: gasten zijn onder anderen Ronnie Spector van The Ronettes (tevens de ex - lees: voormalig huisslaafje & luxe-gevangene - van Phil Spector) en Maureen 'Moe' Tucker, ooit houthakster van dienst bij het Velvet Underground van Lou Reed en John Cale. (Andere opmerkelijke naam op de gastenlijst: Martin Rev van Suicide.)


'Love in a Trashcan', de vooruitgestuurde single gaf het een paar maanden geleden al aan: het zou op 'Pretty in Black' allemaal wat aanstekelijker en minder beredeneerd klinken dan op 'Chain Gang'. En yep, 'Pretty in Black' is een stuk losser en toegankelijker geworden dan zijn voorganger. Weg is bijvoorbeeld de ontregelende noise die voorheen over de nummers lag, en om eerlijk te zijn: we missen 'm een beetje. Wie de girl groups van weleer uit eerste of tweede hand kent (The Ronettes, The Shangri-Las, de Motown-meidengroepen, The Angels, The Crystals, de Spector wall of sound, The Shirelles, The Ad Libs...), en Velvet Underground ontdekt heeft in de nasleep van de eerste soloplaten van Lou Reed ruim dertig jaar geleden, zal 'Pretty in Black' schaamteloos retro vinden, en dat is de cd ook, maar laat het uw appreciatie niet in de weg zitten. Wij stemden 'Love in a Trashcan' eind april op één in Humo & StuBru's 'Arriba!'-lijst, en het blijkt niet eens het beste nummer op de plaat te zijn. Om maar te zeggen!

Toegegeven, naast de hoger vermelden hebben ook The Everly Brothers, Duane Eddy, The Shadows, Johnny Cash, Dick Dale en Elvis Presley - to name but a few - het allemaal al eens eerder en beter gedaan, en op de ladder van originaliteit & hemelbestorming staan Wagner en Foo met 'Pretty in Black' op de onderste sport (lager nog dan met 'Chain Gang'), maar mistasten doen ze maar één uitzonderlijke keer: met de weinig geïnspireerde cover van 'My Boyfriend's Back' van The Angels, in 1963 meegeschreven door Richard Gottherer, ook nu co-producer naast Wagner. De overvloed aan pastiches ('Here Comes Mary' is bijvoorbeeld loepzuivere Everly Brothers; 'Ode to L.A.', waarop Spector meezingt, een doorslagje van haar 'Be My Baby', 'The Heavens' een tearjerker die voorspelbaar opent met de ruis die oudere lezers zich van hun vinylplaten herinneren) en de ongegeneerde manier waarop Wagner en Foo de fifties na-apen, maakt van 'Pretty in Black' het soort cd dat men koestert dan wel prompt van zich afgooit. Wij koesteren het schijfje (driekwart ervan verhuist metéén naar de iPod) en zullen op zaterdag 20 augustus op Pukkelpop helemaal vooraan staan. Al heeft dat laatste ook wel met Sharin Foo te maken.

Zoals Joss Stone klassieke soul onder de aandacht brengt, of Quentin Tarantino oude misdaadfilms, zo wekken The Raveonettes op 'Pretty in Black' de rock- en popmuziek uit de fifties & sixties opnieuw tot leven (zie ook hun retro-filmposterhoesjes). Daar is niks mis mee.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234