Review: The Sha-La-Lee's op Pukkelpop (Wablief?!) 2015

Van Natalie Prass in de Club naar The Sha-La-Lee’s in de Wablief?!-tent: een kleine wandeling over de weide voor de recensent, een wereld van verschil voor de decibelmeter. Er waren nog verschillen: waar voor Prass ondanks een fenomenale debuutplaat voorlopig elk podium te groot zou uitvallen, voelen The Sha-La-Lee’s zich eender waar in hun sas. Draai een bak bier om en in hunner gedachten doemen de contouren van Knebworth op.

Hadden de Lee’s overigens zelf hun intro-muziek gekozen? Hoe het ook zij: ‘Rainy Day Woman’ van Bob was het perfecte glijmiddel voor opener ‘Sunny’, onze favoriete song van hun debuutplaat. Helemaal snor zat het qua kopstoot- moker-rock ‘n’ roll nog niet. Ze moesten hun plaats in de sound even zoeken, maar na vier nummers was het zover: ‘God’s Children’ was een hoogtepunt. Iedereen lekker in zijn muzikale vel en zijn spot gevonden, een solo die er niet naast zat, en het vertrouwen dat er vanaf droop. ‘God straft onmiddellijk, hebben ze mij gezegd,’ meldde zanger-gitarist Cédric Maes, maar je zag in zijn ogen én zijn wijdbeensheid dat hij er geen sikkepit van geloofde.

‘Tonight’, dat werd opgedragen aan u en ons – samen tot nader order: het publiek - was een song met naar Sha-La-Lee’s-normen relatief weinig riffs, die aantoonde dat de groep tot nog meer in staat is dan het gros van hun debuut doet vermoeden, en in ‘Long Way To the USA’ huisvestten zij op voortreffelijke wijze een flard ‘Get Back’ van The Beatles. ‘We gaan nog één nummerke spelen en dan gaan we zonnebaden’, waren de woorden waarmee Cédric Maes afsheid nam. Zou het niet mooi zijn mocht iedereen op de 40ste editie van Pukkelpop – 2025! – verplicht worden tot het spelen van één Beatles-cover? Onder streng toezicht van de politie Hazodi uiteraard.