Review: The Stranglers - Norfolk Coast

'Peaches', 'No More Heroes', 'Nice 'n' Sleazy': The Stranglers schonken ons eind jaren zeventig de ene wereldsong na de andere. Na vijf jaar waren de scherpe randjes er helaas af, en toen zanger Hugh Cornwell in 1990 plaats maakte voor ene Paul Rob...

'Peaches', 'No More Heroes', 'Nice 'n' Sleazy': The Stranglers schonken ons eind jaren zeventig de ene wereldsong na de andere. Na vijf jaar waren de scherpe randjes er helaas af, en toen zanger Hugh Cornwell in 1990 plaats maakte voor ene Paul Roberts dachten we dat ze nooit meer een behoorlijke plaat zouden maken.

Maar zie, veertien jaar later zijn ze met een prima single ('Big Thing Coming') terug in de charts, en zit 'Norfolk Coast' al tien dagen in onze cd-speler verankerd. Alle ingrediënten van vroeger zijn er weer: de als basgitaar vermomde riotgun van JJ Burnel, het wervelende orgel van Dave Greenfield, de drummende locomotief die Jet Black heet. Paul Roberts zingt tegenwoordig met nog meer cool dan zijn voorganger, en nieuwkomer Baz Warne geeft zijn gitaar onophoudelijk van jetje.

De titelsong (strak gespannen intro, majestueus refrein) is een voltreffer, en 'Long Black Veil' en 'I've Been Wild' nodigen meteen uit tot meebrullen. Aan variatie geen gebrek: luister naar de bruuske wendingen in 'Into the Fire', de nachtelijke swing van 'Dutch Moon' en de lugubere acidrock van 'Tucker's Grave'. 'Sanfte Kuss' lijkt dan weer ontsnapt uit de Hot Club de France. Het vuilbekken zijn ze ondertussen niet verleerd: we noteren tekstregels als 'I need a woman like a stag needs a hat rack' en 'I hold you in my arms, and then we'll see what happens, and little by little I will fuck you'.

Kortom, The Stranglers hebben de midlifecrisis overwonnen en bruisen weer van levenslust. Dirty old bastards!

(The Stranglers spelen op 3 april in de Brusselse Botanique.)