Review: The Van Jets / Madensuyu / Cornflames - EP's

'De gustibus non est disputandum,' zo beweerden de oude Romeinen altijd, maar wisten die antieke knakkers veel: zíj hebben nooit in een Rock Rally-jury moeten zitten, anders hadden ze zeker geweten dat er over smaken soms wél een hartig woordje g...

Geert Op de Beeck

'De gustibus non est disputandum,' zo beweerden de oude Romeinen altijd, maar wisten die antieke knakkers veel: zíj hebben nooit in een Rock Rally-jury moeten zitten, anders hadden ze zeker geweten dat er over smaken soms wél een hartig woordje gediscussieerd kan worden - en dan zwijgen we nog over de gitaarsolo's, songteksten en bassistes!

Neem nu de finale van Humo's Rock Rally 2004: een sterke lichting die een sterke jurydiscussie opleverde. Hoe moeilijk de keuze wel was waarvoor de jury werd gesteld kunt u vanaf nu zelf beoordelen: enkele weken geleden brachten de Rock Rally-Poulidors Absynthe Minded hun nieuwe - en prima - 'New Day' uit, en alsof het afgesproken was liggen nu tegelijk ook ep'tjes van Rock Rally-winnaars The Van Jets, Madensuyu (brons) en Cornflames (met RR-jurylid Eppo Janssen) in de winkels.

Om met Cornflames te beginnen: zij hebben een ep'tje uit dat '19766' heet. U hebt wel oren naar iets tussen Fugazi, Hüsker Dü en de (volgens de laatste officiële telling) 76.431 poppy punkgroepjes die de wereld rijk is? U weet dat Inspiral Carpets geen West-Vlaams tapijtenbedrijf maar een groep is? U hebt niks tegen Laakdal? U bent tussen de 7 en 77? U heet Luc Janssen? Dan is dit helemaal iets voor u!

Madensuyu - één drummer, één gitarist, één bronzen Rock Rally-medaille - maakt een stuk moeilijkere muziek, maar het duo is wel zo slim dat te beseffen: 'We zijn van plan nooit een full-cd uit te brengen: onze muziek is niet de gemakkelijkste, en tien Madensuyu-songs in één keer lijkt ons nogal zwaar voor de mensen,' zei Ylode De Gezelle - de gitaarspelende helft van het duo - onlangs in Humo. Een bijzonder juiste inschatting: op 'Adjust We' staan geen vrolijk meefluitbare poptunes, wel met kreten en gefluister gelardeerde geluidsbrokken, gitaarsferen (jaja, we wéten het, maar we vonden echt geen beter woord) en een zanger die hier en daar hoorbaar staat te ademen, maar in deze beperkte dosis wérkt de Madensuyu-aanpak - zie bijvoorbeeld 'Papa Bear', de live-favoriet die ook op plaat moeiteloos overeind blijft. Geen idee hoe lang de heren deze formule boeiend en opwindend kunnen houden, maar als ze ep'tjes van dit niveau blijven uitbrengen, zult u ons niet horen klagen.

Maar we willen u hier eigenlijk vooral wijzen op de eerste en verdomd leuke ep van The Van Jets: 'Belvédère Records Presents The Van Jets', een plaatje waar bijvoorbeeld het onverbiddelijke Rock Rally-prijsbeest 'Ricochet' opstaat, de scheurende Morphine-cover 'Honey White' en het eveneens van de Rock Rally bekende én door iedereen goedgekeurde 'Sweet Sugar Hangover'.

De drie doven en slechthorenden die in die songs nog geen bewijs van het talent van The Van Jets gehoord hebben, willen wij daarna vooral het machtige 'Boulevard' aanraden: het soort nummer dat wij graag met de volumeknop op elf door de boxen mogen jagen, met op de voorgrond drie jonge honden die weten wat rock-'n'-roll is, en op de achtergrond een hen genadeloos voortjakkerende drummer die het vak blijkbaar nog bij de geweldige Animal van The Muppet Show heeft geleerd. Fantastico!

We weten het: it's a long way to the top if you wanna rock'n'roll, en The Van Jets staan nog helemaal aan het begin, maar volgens ons wordt het met hen erbij wél bijzonder gezellig onderweg.