Review: The Van Jets op Rock Werchter 2013 (Main Stage)

Je zal maar The Van Jets heten en het hoofdpodium al om 13 u. voor geopend moeten verklaren op de derde dag, de warmste totnogtoe. Het eerste optreden nadat Blur de kaarten gisterenavond grondig herschud had.

Frederick Vandromme

Je zal maar The Van Jets heten en beslist hebben om de eerste helft van je optreden te vullen met albumtracks van je laatste plaat. Nope, het publiek was niet in dichte drommen komen aanzetten, en wie er wél was leek zich in de eerste plaats af te vragen wat de groep hier zo vroeg al stond te doen. En dat terwijl de leden zichzelf toch zichtbaar hadden voorgenomen méér te betekenen dan zomaar een last-minute opgeroepen vervangact voor het thuisgebleven Modest Mouse. 'Waited Long Enough', 'If I Was Your Man', 'Bankers': goede, met overgave gebrachte versies, maar ze spatten uiteen als traag zaad op weinig sjoege gevende rotsen.

'Dit is onze derde keer op Werchter, dit is de derde dag vandaag, dit is onze derde nummer, dit is 'Broken Bones'.' Fantastisch nummer, mindere bindtekst. 'En dan nu 'Electric Soldiers', dat we - als ik me niet vergis - hier op onze eerste passage ook al speelden.' Over inzet nochtans weinig te klagen: Johannes Verschaeve zong, voguede en danste tot het zweet hem op de ontblote tepelbaard stond. De groep - met onder meer Floris De Decker op toetsen en, als we Verschaeve mogen geloven, voor de gelegenheid Wolfgang Amadeus Mozart op gitaar - deed overtuigend alsof het niet doorhad dat de dag eigenlijk nog moest beginnen. Ze bewezen dat ze hun plaats op het hoofdpodium niet gestolen hadden, maar we wensen hen snel een uitverkochte zaalshow toe.

'Down Below' en 'The Future': een afsluitend duo als een spuit adrenaline in het hart.

Stond zijn kater nog te verbijten of al naarstig aan een nieuwe te werken.

'Merci, adieu, tot later en de groetjes aan Frank Ocean.'