Review: The Von Bondies - Pawn Shoppe Heart

U zou The Von Bondies moeten kennen van de single 'C'mon C'mon', die al een paar weken in de hoogste regionen van onze 'Arriba!'-lijst kampeert, maar de kans is groter dat u op hun naam gestoten bent bij het lezen van een of andere roddelrubriek: op ...

Charlie Poel

U zou The Von Bondies moeten kennen van de single 'C'mon C'mon', die al een paar weken in de hoogste regionen van onze 'Arriba!'-lijst kampeert, maar de kans is groter dat u op hun naam gestoten bent bij het lezen van een of andere roddelrubriek: op 15 december van vorig jaar kwam zanger Jason Stollsteimer onzacht in aanraking met de vuisten van zijn voormalige beschermheer Jack White van The White Stripes. De foto van een beurs geslagen Stollsteimer (blauw oog, gekloven lip, bloedneus, opgezwollen gelaat) ging via het Internet en de muziekbladen de wereld rond; White beriep zich later voor de rechtbank op wettelijke zelfverdediging. De heren waren nochtans ooit de beste maatjes: Jack White nam zijn stadsgenoten in 2000 onder de arm, producete een jaar later hun eerste cd, 'Lack of Communication', en sleurde ze mee op tournee door Engeland (de groep hield er de toepasselijk getitelde 'Raw and Rare'-cd aan over, een collectie 'live BBC-recordings').

Maar vandaag ligt de opvolger 'Pawn Shoppe Heart' dus in de rekken en kunnen we het eindelijk over de muziék van The Von Bondies hebben. En die is verrukkelijk. Laat u vooral niet afschrikken door de hype: het is écht goed.

Main man is zanger-gitarist-componist Stollsteimer, maar bijna even belangrijk zijn de twee wilde wijven in de groep: gitariste Marcie Bolen (oud-liefje van Jack White!) en bassiste Carrie Smith. Met hun zangpartijen stuwen zij The Von Bondies de ene keer de richting uit van de opgewonden pretrock van The Cramps (Aah! Poison Ivy! Er is op 'Pawn Shoppe Heart' zelfs een song naar haar genoemd), de andere keer die van The Breeders (de zusjes Donelly! Kim Deal!) en nog elders die van de prille Blondie (ten tijde van 'Rip Her to Shreds') of Pixies. Denk daar nog producer Jerry Harrison bij (ex-Modern Lovers, ex-Talking Heads), een scheut ferme garagerock en Stollsteimers gave om korte, krachtige songs te schrijven (slechts drie nummers komen boven de drie minuten uit) en een beetje follower of fashion weet dan dat het met The Von Bondies niet meer stuk kan. Van de eerste gitaaraanslagen in het openingsnummer 'No Regrets' tot de hidden track (een allesbehalve tendere versie van 'Try a Little Tenderness' van Otis Redding) is dit powerpop (garage-Abba zegt een bio) waar wij niet genoeg van krijgen: gitaren zo vet als spek, de gespeeld-onschuldige stemmetjes van de beide meiden naast die van Stollsteimer, de ooh-ooh-ooh'tjes op de juiste plaat en de hele zwik onderstut door het boenken van drummer Don Blum: godallemachtig! The Von Bondies versus The White Stripes op Pukkelpop? Go for the suckers, Chokri.