Review: The Walking Dead (blu-ray)

In Amerika was dé grote verrassingshit van de voorbije tv-seizoenen zowaar een serie over zombies, een genre dat je toch eerder associeert met op een enkele uitzondering na om ter goorste en nog vaker om ter slechtste B-tot-en-met-Z-films waarin men er alleen maar op uit lijkt het bloed en de ingewanden zo royaal mogelijk in het rond te laten spetteren.

In ‘The Walking Dead’, gebaseerd op een populaire comic, wordt er óók niet op een opengereten torso meer of minder gekeken, maar de makers slagen erin de voor een tv-serie redelijk expliciete horror te combineren met meeslepend en bijwijlen zelfs ontroerend drama.

Méér dan op de in diverse staten van ontbinding rondhossende ondoden (ook niet de meest dankbare personages om een tv-serie aan op te hangen) ligt de nadruk op de weinige overlevenden van de zombie apocalypse.

Het hoofdpersonage is Rick Grimes (Andrew Lincoln), een sheriff uit Kentucky die in het ziekenhuis uit een coma ontwaakt en ontdekt dat de wereld door vleesetende zombies is overgenomen. Het eerste seizoen staat vooral in het teken van Grimes’ zoektocht naar zijn vrouw en zoon en het groepje overlevenden dat hij al snel op sleeptouw neemt, een bont allegaartje dat borg staat voor meer dan voldoende conflicten, krachtmetingen, drama en zelfs een vleugje romance.

Op links en rechts het onvermijdelijke halve stereotype na zijn de personages ook zo knap uitgewerkt en vertolkt (een speciale vermelding verdient Michael Rooker als een racistische redneck) dat ze veel meer zijn dan wandelend zombievoer. Voor genreliefhebbers is het even wennen, maar als er in ‘The Walking Dead’ iemand sterft, doet het ook echt pijn.

Dat het allemaal zo cinematografisch oogt en de benauwende sfeer zo efficiënt wordt opgeroepen, is geen toeval: de bezieler van de serie is Frank Darabont, de regisseur van ‘The Shawshank Redemption’, ‘The Green Mile’ en ‘The Mist’, maar ook iemand die meer dan vertrouwd is met het horrorgenre.

Met ‘The Walking Dead’, een project waar hij jarenlang mee rondleurde tot AMC – het huis van onder andere ‘Mad Men’ en ‘Breaking bad’ - toehapte, speelt hij alvast het onmogelijke klaar en heeft hij een reeks gemaakt die zowel bij horrorfreaks als liefhebbers van goedgemaakt tv-drama in de smaak zal vallen. Zolang ze over een meer dan gemiddeld sterke maag beschikken uiteraard.

Het goeie nieuws is dat de tweede jaargang een pak meer afleveringen telt dan dit met zes episodes nogal korte seizoen, het slechte nieuws dat het budget na de eerste reeks flink werd teruggeschroefd en Darabont halverwege de opnames van de tweede jaargang werd ontslagen. U mag samen met ons hopen dat men daarmee deze opmerkelijke nieuwe reeks niet de nek heeft omgewrongen – of toepasselijker: overgebeten. Gulp!

Extra’s: **1/2 Een voor promotioneel gebruik bestemde making of en een serie korte features.

Bekijk de trailer: