Review: The Wallflowers - Rebel, Sweetheart

Beroemde vaders werpen een lange schaduw waaraan het moeilijk ontsnappen is. Maar het kán: zie de onfortuinlijke Jeff Buckley, en stilaan ook Jakob Dylan, wiens band The Wallflowers almaar beter klinkt, getuige de nieuwe cd 'Rebel, Sweetheart'. ...

Christophe Verbiest

Beroemde vaders werpen een lange schaduw waaraan het moeilijk ontsnappen is. Maar het kán: zie de onfortuinlijke Jeff Buckley, en stilaan ook Jakob Dylan, wiens band The Wallflowers almaar beter klinkt, getuige de nieuwe cd 'Rebel, Sweetheart'.

Wie kickt op originaliteit zal bij The Wallflowers niet aan z'n trekken komen; wat u wél krijgt: aanstekelijke powerpop en rootsrock, zomerse harmonieën, en snedige gitaren. Qua captatio benevolentiae kan de opener 'Days of Wonder' tellen, maar The Wallflowers kunnen nog beter: op 'Back to California' bijvoorbeeld, dat ondanks de grimmige gitaren blaakt van de joie de vivre (dat oeoewoeoe-koortje! dat gorgelend orgel!). En op 'All Things New Again' zou angry young man Elvis Costello fier zijn geweest. We kunnen niet elke song opnoemen - ze zijn állemaal minstens zeer goed -, maar 'We're Already There' (men denke aan The Counting Crows voor ze hun pluimen verloren) en 'Here He Comes (Confessions of a Drunken Marionette' (zo weggelopen uit John Cougar Mellencamps magistrale 'The Lonesome Jubilee') onvermeld laten zou een schande zijn. Bij deze!

'Rebel, Sweetheart' is zo klassiek Amerikaans als Starbucks koffie, en verschilt niet wezenlijk van z'n vier voorgangers, behalve dan dat de songs beter zijn. De conclusie mag u zelf trekken.