Review: The Wedding Present - Take Fountain

Every picture tells a story: zo ook de foto van een zon die de kim kust in het boekje van 'Take Fountain', de nieuwe cd van The Wedding Present. Het is niet duidelijk of we naar een zonsop- dan wel ondergang zitten te kijken, en dat is geen toeval,...

Christophe Verbiest

Every picture tells a story: zo ook de foto van een zon die de kim kust in het boekje van 'Take Fountain', de nieuwe cd van The Wedding Present. Het is niet duidelijk of we naar een zonsop- dan wel ondergang zitten te kijken, en dat is geen toeval, want op 'Take Fountain' neemt David Gedge afscheid van z'n vorige vriendin en verwelkomt hij z'n nieuwe. Niet dat de breuk al is verwerkt: dat blijkt uit de bitterzoete teksten ('I've got my brand new girlfriend and she's great in every way / And you've got your new lover there, so I guess we're both OK', uit 'Mars Sparkles Down on Me'), en uit de vaststelling dat de ex in kwestie (de naam is Sally Murrell) bovenaan de thanklist staat. 't Is dat hij op het eind ook nog een paar songs lang z'n nieuwe lief bejubelt, anders zou het zou er ten huize David Gedge weleens dík tegen kunnen zitten.

'Take Fountain' is de eerste Wedding Present in negen jaar. Vorige week legde the boy Gedge in deze kolommen uit hoe dat zo gekomen is: aanvankelijk was hij van plan een cd op te nemen met z'n andere band Cinerama - gespecialiseerd in fraai gearrangeerde pop - maar onderweg bleken de songs veel meer aan te sluiten bij de gitaarsound van The Wedding Present. Omdat alle andere leden daarvan tegenwoordig een andere job hebben, is de line-up van de nieuwe Wedding Present echter gewoon die van Cinerama. Ingewikkeld? Never mind, 'Take Fountain' is een prima plaat, en dát telt. De gitaren grommen als vanouds ('Ringway to Seatac', 'Always the Quiet One', 'It's for You'), al zijn de liedjes soms versierd op z'n Cinerama's: met piano, trompet of strijkkwartet. 'Interstate 5' rockt zes minuten lang lekker noisy en krijgt een coda die zo uit een Morricone-soundtrack is weggelopen; 'Perfect Blue' is een ontroerend duet met de nieuwe drumster Kari Paavlova. Glorieuze comeback, zeggen wij dan - dat superfan John Peel dit niet meer mag meemaken, is het enige wat de pret kan drukken. The Wedding Present speelt op 5 april in het Hof ter Lo in Borgerhout: een kaartje kopen behoort tot de mogelijkheden.