Review: The Who - Then And Now

Op 'Then and Now' van The Who wordt een ongelijke strijd gestreden: toen waren The Who vier balorige crapuultjes die de ene na de andere hitsingle uit de pen van hun leider-molenwiekende gitarist Pete Townshend zagen vloeien; nu blijven van het viert...

Charlie Poel

Op 'Then and Now' van The Who wordt een ongelijke strijd gestreden: toen waren The Who vier balorige crapuultjes die de ene na de andere hitsingle uit de pen van hun leider-molenwiekende gitarist Pete Townshend zagen vloeien; nu blijven van het viertal alleen nog Townshend (59) en zanger Roger Daltrey (60) over - drummer Keith Moon bekocht zijn woeste levensstijl in 1978 met de dood en bassist John Entwistle overleed twee jaar geleden in het Hard Rock Hotel in Las Vegas. (Men kan als rockmuzikant slechter sterven.)

'Then and Now' is een verzameling van de grootste Who-hits (1964-1980), en dús een onverbiddelijke aanrader voor wie nog niks van de groep in huis heeft. Alle hits behalve 'Anyway, Anyhow, Anywhere' en, minder erg, 'Pictures of Lily' staan er in chronologische volgorde op, en geen ervan klinkt oubollig: van de heerlijke singles die de jaren zestig hebben gekruid over de rockopera's en de lichtjes gezwollen muziek die de latere Who kenmerkte tot de nadagen. Een fijne collectie!

Er staan ook twee songs op van The Who anno nu, lokkertjes voor de op stapel staande nieuwe Who-cd en -tournee. Of we daar reikhalzend naar uitkijken? Wellah... drummer Zak Starkey (zoon van Beatles-drummer Ringo Starr) en de bassisten Greg Lake en Pino Palladino doen hun best, maar de échte Who is natuurlijk samen met Moon en de stille Entwistle heengegaan. 'Real Good Looking Boy' (met flarden uit 'I Can't Help Falling in Love') kan er als hartverwarmende en welgemeende ode aan de rockmuziek (en dus ook aan Elvis Presley) nog mee door, maar de Entwistle-hommage 'Old Red Wine' (de man dronk graag zijn flesje) voorspelt minder goeds: 't lijkt wel een overjaars 'Quadrophenia'-afleggertje. Hope I die before I start to zever, Pete?

Tracklisting

I Can't Explain (1964)
My Generation (1965)