Review: The Woodsman


'The Woodsman' is een dappere, in naturalistische seventies-stijl gefilmde independent over een wel héél gevoelig thema. Na twaalf jaar achter de tralies te hebben gezeten voor een misdaad die we hier niet uit de doeken gaan doen - hier g...


'The Woodsman' is een dappere, in naturalistische seventies-stijl gefilmde independent over een wel héél gevoelig thema. Na twaalf jaar achter de tralies te hebben gezeten voor een misdaad die we hier niet uit de doeken gaan doen - hier geen spoilers - keert Walter (Kevin Bacon) terug naar de samenleving. Hij gaat aan de slag in een houtzagerij en raakt bevriend met een collega (Kyra Sedgwick), maar zijn demonen blijven als ratten aan zijn ziel knagen. Bacon, in een zwaar onderkoelde vertolking, treft precies de juiste toon. Hij speelt Walter als een zondebewust man die voortdurend opnieuw dreigt te zondigen, zodat je als toeschouwer constant heen en weer wordt geslingerd tussen begrip en afschuw. Het is een beetje sneu dat de makers zich geroepen voelden om van Walter op het eind toch een beetje een held te maken, en ook die rode bal is er qua metafoor een beetje óver, maar het zou niet fair zijn om 'The Woodsman', toch een film die blijft hangen, daarop af te rekenen. 'The Woodsman' zet Walter niet op een voetstuk, nagelt hem evenmin aan de schandpaal, maar laat het aan u om een oordeel te vellen. Sterkte.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234