Review: Therapy? - Never Apologise Never Explain

Therapy? keert met 'Never Apologise Never Explain' terug naar de betonpunk waarmee ze tien jaar geleden bekend werden, en het trio (cellist/gitarist Martin McCarrick doet niet meer mee) doet dat met zoveel inzet, branie en vooral welgemeende woede ...

Therapy? keert met 'Never Apologise Never Explain' terug naar de betonpunk waarmee ze tien jaar geleden bekend werden, en het trio (cellist/gitarist Martin McCarrick doet niet meer mee) doet dat met zoveel inzet, branie en vooral welgemeende woede dat we ze de halfbakken cd's van de laatste jaren graag vergeven. De drummer mept alle hoeken en gaten dicht, de bassist ranselt de ingewanden uit uw lijf, de gitaren klinken fijngevoelig als een op hol geslagen bulldozer, en Andy Cairns brult als een uitgehongerde tijger die zojuist te horen heeft gekregen dat hij ook vanavond weer zonder eten naar bed moet. 'When you live like a fucker, you die like a motherfucker,' briest hij, en dat is maar één van de vele levenswijsheden die de Noord-Ierse rebellenleider op uw bord flikkert.

Hoogtepunten? Plenty! 'Rise Up (Make Yourself Well)' is de sublieme openingstrack, 'Die Like a Motherfucker', 'Perish the Thought' en 'Save the Sermon' zijn muilperen van songs. In 'Polar Bear' gutst de adrenaline uit de boxen (die finale!), en 'This Ship Is Sinking' eert Joy Division méér dan Interpol ooit zal doen. 'Rock You Monkeys' gaat over een Amerikaanse president die omschreven wordt als een 'fully fledged bible black-belt tyrant' (steek die in je zak, George!), en in 'Dead' slaat Cairns een paar oude maten om de oren: 'Friends, who fuckin' needs 'em, they only let you down and take your time.' 'Long Distance' is het rustigste nummer van de plaat, maar bepaald geen ballad. Tussendoor komen we wat mindere songs tegen ('So-Called Life', 'Panic'), maar soit, de boog kan niet altijd gespannen staan.

Laatst vroeg iemand ons of er tegenwoordig nog goeie rock-'n-roll wordt gemaakt. Laten wij dat beantwoorden met een tegenvraag: Therapy?