Review: Thermals - More Parts Per Million

Het stond in de vakbladen: Johnny Lydon (aka Johnny Rotten) & co willen The Sex Pistols nieuw leven inblazen. Minus natuurlijk de onfortuinlijke Sid Vicious, want daar helpt geen inblazen meer aan.Die reünie is een onzalig idee - alleen al de ge...

Charlie Poel

Het stond in de vakbladen: Johnny Lydon (aka Johnny Rotten) & co willen The Sex Pistols nieuw leven inblazen. Minus natuurlijk de onfortuinlijke Sid Vicious, want daar helpt geen inblazen meer aan.
Die reünie is een onzalig idee - alleen al de gedachte! - en bovendien: de nieuwe Sex Pistols zijn reeds opgestaan. Ze luisteren naar de naam The Thermals, worden aangevoerd door de brulboei Hutch Harris (verantwoordelijk voor alle nummers) en komen uit Portland, Oregon. Op hun debuut-cd 'More Parts Per Million' geven ze in 'Brace and Break' het groepscredo mee: 'Stuff your sentences/into your boring diary/Stuff your senses/into the back of your jeans/Take the controls/Grab hold/Get fuckin' ready.' En schrap mag u zich zetten: The Thermals jagen er hun 13 songs in nauwelijks 28 minuten door. Eat that, Rotten! Naar het schijnt kostte het opnemen van 'More Parts Per Million' geen honderd dollar, en was één en ander in geen tijd gepiept. Dat is eraan te horen - lo-fi is hier duidelijk no-fi - maar het stoort niét. Zo en niet anders moeten de songs in het hoofd van Harris hebben geklonken, zo en niet anders werden ze in zijn keuken en in het plaatselijke Moss Motel op de band gezwierd. Tijd om op adem te komen wordt de luisteraar niet gegund, want nog maar net is een nummer uitgestorven of daar tikt de drummer reeds de sticks tegen elkaar voor een nieuwe aanval. De cd is één gulp aanstekelijke energie - geen song die eruit springt - waarbij de melodie (denk aan de vroege Buzzcocks, aan Guided By Voices) niettemin centraal staat: 'More Parts Per Million' is méér dan een halfuur punk- of garagelawijt. En omdat Harris ook nog eens intelligente teksten schrijft (afgedrukt in het booklet, het lezen ervan is een genot), besluiten wij graag met: straffe kadee.