Review: Think of One - Marrakech Emballages Ensemble III

Think Of One trok vier jaar terug naar Marokko en bleek bij terugkeer met drie Marokkaanse zangeressen en een zanger te zijn uitgebreid. Er kwamen twee, 'Marrakech Emballages Ensemble'-cd's en - zoals in elk goed huwelijk - is er nu ook een derde, ...

Marc De Jong

Think Of One trok vier jaar terug naar Marokko en bleek bij terugkeer met drie Marokkaanse zangeressen en een zanger te zijn uitgebreid. Er kwamen twee, 'Marrakech Emballages Ensemble'-cd's en - zoals in elk goed huwelijk - is er nu ook een derde, opgenomen in Casablanca. Op 'Marrakech Emballages Ensemble 3' versmelt Think Of One groot-Antwerpse genres als funk en fusion met stijlen als houara en gnawa.

Volgens de persinfo wordt gnawa onder meer gebruikt om krankzinnigheid te genezen, en we moeten zeggen: we voelden ons na beluistering verrassend goed. Dat kwam bijvoorbeeld door 'Visas et Passports' en 'Shabi à l'Aise': hitsige vrijages tussen zwetende grooves en bezwerende vraag/antwoordzang. Of door de feestelijke ritmes van 'Où Tu Vas?' en 'J'étais Jetée': zelfs de meest depressieve vogel in uw volière gaat ervan fluiten. 'Sable d'Or' is dan weer de geknipte soundtrack voor een multiculturele film noir. Ook zeer de moeite waard 'Sidi Moussa': terwijl de dameszang u het vel van een vers geslachte kip bezorgt, weven de mannen haast ongemerkt een knap melodisch patroontje. 'Ti Joerar' bewijst dat, behalve rookslierten geurige maroc, ook Marokkaanse stemmen goed combineren met reggae.

Aan 'Sharki veut fumer' had de groep echter wat langer mogen werken en de eindeloze bezwering van 'Mahloume Al Riba' kan alleen op de bijval van ons vliegend tapijt rekenen. Maar dat zijn slechts twee smetten op een verder zeer aangename culturele clash. Het moeten niet altijd instortende flatgebouwen zijn