null Beeld

Review: Time and Tide

U houdt van films met een goed verhaal? Met geloofwaardige personages? Psychologische diepgang? Rijke dialogen? Mooi, dan blijft u maar beter héél ver weg van 'Time and Tide', de nieuwe film, nee wacht, de nieuwe molotovcoctail van regisseu...

n/a

U houdt van films met een goed verhaal? Met geloofwaardige personages? Psychologische diepgang? Rijke dialogen? Mooi, dan blijft u maar beter héél ver weg van 'Time and Tide', de nieuwe film, nee wacht, de nieuwe molotovcoctail van regisseur Tsui Hark. En als u toch gaat kijken, kunt u eerst maar beter veiligheidsriemen in uw zeteltje laten monteren, of u wordt gewoon door de achtergevel geblazen. Zelden hebben we een film gezien die zó radicaal de kaart van de actie trekt. Je kan 'Time and Tide' zelfs geen film meer noemen; het is een psychose, een delirium, een trip, een bolbliksem, een tornado van sensationele actie die u vanaf de eerste seconde genadeloos meezuigt en pas honderdtwintig minuten later terug in uw stoeltje smijt - of ernaast. Denk aan een F-16 die fullspeed door de wolken klieft, door de geluidsmuur breekt, een duikvlucht maakt, met als toetje een reeks loopings, en dat allemaal terwijl u hulpeloos op de snuit van het vliegtuig ligt vastgeketend en Tsui Hark hysterisch lachend achter de stuurknuppel zit. We hadden het ergens wel kunnen verwachten: Tsui Hark (en dat spreekt u uit als 'Tsjoi Hok') is, samen met Ringo Lam en John Woo, één van de pioniers van de actiecinema uit Hongkong en de maker van legendarische martial arts-tijdbommen als 'A Better Tomorrow 3' en 'Peking Opera Blues'. In 1997 haalde Jean-Claude Van Damme hem naar Hollywood (voor 'Double Team' en 'Knock Off'), maar Hark diende onder druk van de studio zijn bekende thermonucleaire stijl te temperen en zijn Amerikaans avontuur werd een fiasco. Hij keerde terug naar Hongkong, en nu hij bevrijd is van zijn Amerikaanse ketens, gaat hij meer dan ooit als een wildeman tekeer. Het verhaal valt zelfs in opperste staat van concentratie niet te volgen; een lijfwacht en een ex-huurling gaan samen in de clinch met een groepje Braziliaanse huurmoordenaars - dat is ongeveer het enige wat we hebben begrepen. De personages spreken Kantonees, Engels en Spaans door mekaar; alle logica en coherentie zijn zoek. So what: om de actie is het te doen. Er kan ter afwisseling af en toe wel gelachen worden: 'Time and Tide' lijkt soms op een ziekelijke parodie op de films van Wong Kar-wai (off screen-gefilosofeer, Zuid-Amerikaanse locaties), en bij wijze van knipoog naar zijn maatje John Woo laat Hark geregeld een koppel duiven door het beeld fladderen. De cinema van Tsui Hark is overigens veel radicaler, sneller, furieuzer, rauwer, en vuiler dan die van Woo. Als 'Mission: Impossible 2' een ballet is, dan is 'Time and Tide' een pogofuif; als John Woo de Guiseppe Verdi van het actiegenre is, dan is Tsui Hark Joey Ramone. Absoluut hoogtepunt is een ellenlange actiescène (plusminus dertig minuten duurt-ie) waarin de huurmoordenaars elkaar belagen in een luizig flatgebouw: als razende kakkerlakken kruipen ze in en uit ramen, pijpleidingen, schachten en zelfs ijskasten, en dat terwijl de geweren onophoudelijk blaffen. Een hoogzwangere vrouw rent schietend voorbij, bevalt van haar baby, en schiet vrolijk verder; een trein raast in infrablauw door het beeld. Let's cut to the chase: 'Time and Tide' is uitzinnig, woest, wild, dement, knetter, chaotisch, krankzinnig, slopend, onweerstaanbaar, bij vlagen briljant. Het is de strafste actiefilm die we dit jaar al hebben gezien. Láp, drie sterren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234