Review: Todd Rundgren - Liars

Todd Rundgrens carrière is één aaneenrijging van onwaarschijnlijke diepte- en hoogtepunten: hij heeft ijzersterke popsongs geschreven maar ook mateloos irritante prog rock; hij producete Meat Loafs 'Bat out of Hell' maar schreef evengoed...

Michael Knapen

Todd Rundgrens carrière is één aaneenrijging van onwaarschijnlijke diepte- en hoogtepunten: hij heeft ijzersterke popsongs geschreven maar ook mateloos irritante prog rock; hij producete Meat Loafs 'Bat out of Hell' maar schreef evengoed de soundtrack van 'Dumb & Dumber'. Op z'n soloplaten doet hij al sinds de vroege seventies alles zelf, en ook op 'Liars', z'n eerste échte plaat in tien jaar, spelen zo goed als geen gastmuzikanten. Behalve Rundgrens gitaar hoor je ook alleen maar machines en synthesizers: de plaat werd in Hawaï opgenomen met weinig meer dan een laptop en een microfoon. Daardoor klinken de songs hier en daar helaas behoorlijk oubollig. Opener 'Truth' gaat bijvoorbeeld gebukt onder een trance-arrangement dat meer aan Jan Hammer en Harold Faltermeyer dan aan Squarepusher doet denken. 'Future' is dan weer jungle-van-horen-zeggen, wat eigenaardig genoeg goed past bij de tekst over de toekomst zoals die vroeger was: 'I remember the world of tomorrow /We're supposed to all drive flying cars /we're supposed to all have homes on Mars'. Maar het is niet altijd van dattum: het grandioze 'Stood up' doet iets XTC-achtigs met de Beatles ( 'Skylarking' van XTC werd overigens door Rundgren geproducet), en verder zijn de songs gewoon sterk genoeg om de weinig smaakvolle elektronisch bombast te overleven - na een keer of vijf luister je los door het synthesizertapijt.

'Liars' is bovendien een ouderwets idealistisch plaatje - de teksten lijken wel te stammen uit de tijd dat we nog 'idealiesties' moesten spellen. Op het snerende 'Soul Brother' krijgen de hedendaagse plastic R&B-helden er bijvoorbeeld van langs - 'And if you want to be a star, just grab your crotch and squeeze it hard' - en op 'Mammon', 'God Said' en 'Afterlife' vraagt de Toddmeister zich af waar God de laatste tijd zoal uithangt.

'Liars' is een sterke comebackplaat van een niet-onder-de-mat-veegbare vijftiger. We zouden bijna zeggen: fantasties.