null Beeld

Review: Tomahawk - Tomahawk


Mike Patton is niet alleen schizofreen, zijn verschillende persoonlijkheden hebben ook allemaal een platencontract: in Faith No More was hij de charismatische rockster, in Fantomas de nerdy anorak, in Peeping Tom de gluiperige voyeur en in Mr. Bung...

Jonas Govaerts


Mike Patton is niet alleen schizofreen, zijn verschillende persoonlijkheden hebben ook allemaal een platencontract: in Faith No More was hij de charismatische rockster, in Fantomas de nerdy anorak, in Peeping Tom de gluiperige voyeur en in Mr. Bungle de raving madman. Thans heeft de man er nog een typetje bij: de eenzame highway killer.

Als Tomahawk u net als ons doet denken aan zowat alles wat rockte in de jaren negentig, dan kan dat kloppen: op de gelijknamige plaat carpoolt Patton met ex-Jesus Lizard-gitarist Duane Denison, ex-Helmet-drummer John Stanier en Melvins-bassist Kevin Rutmanis. Of hoe een supergroep evengoed bescheiden kan zijn.

Het eerste kwartier van 'Tomahawk' laat zich beluisteren als een cursus carjacken voor beginnelingen: de goedlachse lifter heeft ons nog maar net verteld hoe zijn ouders hem vroeger verplichtten zich als meisje te verkleden ('Flashback') of hij duwt ons al een pistool in het oor ('101 North'), sluit ons op in de kofferbak ('God Hates A Coward') en ramt zich met onze gammele T-Bird dwars doorheen de politiebarricades ('POP 1').


'My piece is in your ear/ Movin' fast, thinkin' clear/ I'll squeeze if you don't steer/ And follow the line, shut up!' Patton mag dan gedurende de hele rit schuimbekken als Travis Bickle die net gehoord heeft dat zijn rijbewijs werd ingetrokken, dit is in de eerste plaats Denisons plaat: de man die ooit 'Monkey Trick' uit zijn gitaar schudde, houdt zich hier ver van alle melodie, en opteert uitsluitend voor het soort pig blood blues gepatenteerd ten tijde van het Lizard-debuut 'Pure'. Nnnice.

Zo rond nummer zes mag de auto even aan de kant: 'Sweet Swell Of Succes' is een trage, ziekelijke ballad, even onheilspellend als een klein blauw vlammetje dat een spoor benzine volgt. Dichter dan dit zal Mike Patton nooit bij Diamanda Galás komen zonder zijn jongeheer af te hakken: 'You've got to be the one/ Smile of porcelin/ Bullet holes in your tongue/ Plexiglass bones'.

Zoals in de beste road movies is er ook op 'Tomahawk' geen sprake van een happy ending. 'The cat's in the bag and the bag's in the river,' mompelt een inmiddels volledig doorgeflipte Patton in 'Laredo' - de kat zijnde wij, de zak zijnde gewoon een zak, en de rivier zijnde net diep genoeg om traag in te verdrinken.

'Tomahawk', beste lezer, is de perfecte soundtrack voor een nachtelijke videomarathon met achtereenvolgens 'Henry, Portrait Of A Serial Killer', 'The Hitcher' en 'Mad Dog Murderer' met Helmut Berger. Komt goed uit, want vergeet het maar dat wij vanavond nog in onze auto stappen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234