Review: Tortoise and Bonnie 'Prince' Billy - The Brave and the Bold
Zelden een plaat zo met de deur in huis weten vallen als 'The Brave and the Bold', de eerste samenwerking tussen Tortoise, het elektronica/freejazz/krautrock-gezelschap uit Chicago, en Zijne Onvoorspelbaarheid Bonnie 'Prince' Billy (dit is zijn derde plaat in één jaar tijd!). De vliegende start heet 'Cravo é Canela', een cover van samba-grootmeester Milton Nascimento uit Rio de Janeiro, en begint zonder intro of inleiding pal in de eerste strofe.
't Is niet de enige cover op 'The Brave and the Bold', sterker: we hebben hier te maken met een full option-coverplaat. Geen van de tien songs is onherkenbaar verminkt; doorgaans wordt zelfs nauwelijks van het origineel afgeweken. De verrassing zit in de songkeuze. 'That's Pep' van Devo ligt gezien de afkomst en achtergrond van de selectieheren het meest voor de hand, 'Poncho' (hier verbasterd tot 'Pancho') van het Amerikaanse countryrockduo Corbin/Hanner het minst: denk Modern Talking in een te strakke jeansbroek, en denk voor het te laat is weer aan iets anders.
Ook te gek om los te lopen: een geloopt, door een krakkemikkige microfoon gezongen 'Daniel' van Elton John, dat fors knipoogt naar het solowerk van John Frusciante (die live overigens regelmatig Elton Johns 'Tiny Dancer' bovenhaalt), en een hevig ontroerende versie van '(Some Say) I Got Devil' van - wie we daar hebben - Melanie. Toppers: 'Thunder Road' van Springsteen, dat in de intro de synthesizer van 'The Final Countdown' van Europe meekrijgt (heiligschennis, maar wát voor heiligschennis!); 'It's Expected I'm Gone' van Minutemen, de enige echte jazzpunkgroep uit de eighties; en de ijle afsluiter 'On My Own' van indierockers Quix*o*tic uit Washington DC. Onnavolgbaar: het duistere, ongenaakbaar gewaande boetelied 'The Calvary Cross' van Richard Thompson, dat wij bij het horen van de versie van Bonnie & Tortoise voorzichtig doch vastberaden aan de heer Mark Lanegan zouden willen aanbevelen.
Als u in één keer alle platen koopt waarop de hier gecoverde originelen staan, drukt men onder de toonbank van de platenzaak op een knopje: de hulpdiensten zijn in geen tijd ter plaatse. U bent gewaarschuwd.