null Beeld

Review: Troy

Uiteráárd oogt 'Troy' erg spectaculair: honderden schepen doorklieven het zilte nat, tienduizenden digitale Griekse knevelbaarden marcheren fluks over het strand, als een sperwer glijdt de camera over de naar mekaar toestormende legerschare...

Uiteráárd oogt 'Troy' erg spectaculair: honderden schepen doorklieven het zilte nat, tienduizenden digitale Griekse knevelbaarden marcheren fluks over het strand, als een sperwer glijdt de camera over de naar mekaar toestormende legerscharen. Knap gedaan, maar de echte verwondering blijft uit: nu de computertovenaars in Hollywood steeds meer bedreven raken in het oproepen van digitale massascènes, oogt ongeveer elke Amerikaanse blockbuster een beetje als 'Lord of the Rings' (hoewel we dienen aan te stippen dat de digitale landschappen in 'Troy' stukken scherper ogen dan de wazige achtergronden van 'Van Helsing'). Nee, als 'Troy', de eerste in een lange reeks historische epossen (straks komen twee films over Alexander de Grote), indruk maakt, dan komt dat vooral omdat de beelden worden geschraagd door een onverwoestbaar verhaal. Hoewel scenarist David Benioff (niet de eerste de beste: hij schreef ook '25th Hour') de ingewikkelde 'Ilias'-intriges heeft teruggebracht tot een makkelijk te volgen plot, en hoewel Homerus' wollige hexameters zijn omgezet in meer eigentijdse dialogen als 'Vanavond zal ik op jouw botten klinken!', voel je en hoor je in de dialogen en in de actietaferelen een echo galmen die bijna drieduizend jaar oud is (de 'Ilias' dateert van 800 voor Christus). Zo is de sentimentele liefdesscène tussen Paris (Orlando Bloom) en Helena (Diane Kruger) géén obligaat boeketjesmoment, maar een cruciaal scharniermoment dat de toorn van de goden oproept en de intrige in werking zet; en wanneer Agamemnon (Brian Cox) met bloeddoorlopen ogen 'Aanvalleu!' roept en enkele tienduizenden ijzervreters met getrokken zwaarden brullend naar voren stormen, gebeurt dat niet omdat in het scenario toevallig de woorden 'en nu een actiescène' stonden, maar wél omdat Agamemnon zopas zijn broer heeft zien sneuvelen en alle Trojanen uit wraak over de Styx wil jagen. Kortom: er staat iets op het spel. Bovendien zorgen de talloze historisch verantwoorde details - de soldaten die na de veldslag muntjes op de oogleden van de gesneuvelden plaatsen, zodat de doden de overtocht naar het hiernamaals kunnen betalen - voor een mooi historisch karma dat 'Troy' makkelijk boven andere epossen als 'The Last Samoerai' doet uitstijgen. Vollédig vlekkeloos is 'Troy' evenwel niet geworden: de achilleshiel van deze prent heet Brad Pitt. Zolang de bovenmenselijk opgepompte Pitt met halfgesloten ogen en wapperende lokken somber naar de einder mag staren - alsof hij reclame voor shampoo staat te maken - valt hij best te pruimen, en wanneer hij tijdens de man-tegen-man-duels als een rollende tank op zijn tegenstander afdendert gaat er zowaar enige dreiging van hem uit, maar wanneer hij moet acteren raakt Pittje danig in de problemen en lijkt hij met zijn klungelige Brando-imitaties een wandelend anachronisme (let op Pitts mimiek wanneer hij verneemt dat zijn neef Patroclus is gesneuveld: krék Don Vito Corleone!). Gelukkig zorgen de Britse klasbakken (Brendan Gleeson, Brian Cox, de bloedmooie Saffron Burrows, Sean Bean en vooral Peter O'Toole, die in de nu al beroemde tentscène écht ontroert) als vanouds voor schitterend acteerwerk, terwijl Eric Bana - die in tegenstelling tot Pitt wél over de carrure beschikt om een Griekse held neer te zetten - met zijn wuivende helmbos en hoekige profiel zó lijkt te zijn weggesprongen van één van die laat-antieke Griekse koninklijke muntjes. En hoewel je de goden - die in de oorspronkelijke 'Ilias' nochtans een belangrijke rol spelen - op geen enkel moment te zien of te horen krijgt, hangt er toch een zwaar kosmologisch doemgevoel over 'Troy': alsof de goden van de Olympus zitten mee te kijken. Geweldige prent!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234