Review: Tsar B op Pukkelpop 2016 (Castello)

De singles kennen we, de teasers krijgen we al een klein jaar mee, maar het is pas op 26 augustus komende dat de allereerste officiële EP van Tsar B wordt uitgebracht. Dat houdt weinig mensen tegen om haar al maanden 'de upcoming queen van de Vlaamse popmuziek' te noemen. En ook: 'Een echte popprinses'. 'Onze mini-Beyonce'. 'De toekomst'... Wat zou er groter zijn: de hypezucht van de pers of het aantal werkuren van Tsar B's PR-man? Wie nog alles moet bewijzen, heeft geen behoefte aan torenhoge verwachtingen: het is moeilijk om te verrassen als iedereen nu al weet dat je de muziek gaat redden.

Tsar B werd vandaag in de Castello gepresenteerd als een soort goocheltruc: veel rook, aanzwellende tromroffels en een slangendansje. Later was er ook een beetje Tommy Cooper bij, toen ze één nummer inzette met een bromvlieg in de keel. Veel rook, zeiden we, maar weinig rookgordijnen: de diepe, dreunende bassen dienden voor een keer niét om de aandacht van de stem weg te halen. Goed. Tsar B heeft een mooie stem. De podiumopstelling hielp ook: links een drummer, rechts twee laptops op hoge walking dinner-tafels, pal op de gulden snede daarvan een Tsar B die alle aandacht organisch naar zich toe zoog.

Tsar B is Justine Bourgeus. Had ze ooit bij Massive Attack gespeeld, we zouden zeggen dat 'Inertia Creeps' haar lievelingsnummer was. Was ze Goldfrapp, dan 'Train'. Maar het was School Is Cool dat haar ooit als violiste inhuurde, dus noemen we 'Black Dog Panting'. Het is de huisstijl van Tsar B: broeierig, poco zeurderig-repetitief, meeslepend, seks met het licht uit.

Wanneer ze vandaag haar viool bovenhaalt, komen daar 'Game of Thrones'-achtige vibes van. We bedoelen: een beetje episch, een beetje onvoorspelbaar en donker genoeg om achter elke andere hoek een demonisch grijnzende castraat te vermoeden. Zelf zegt ze de inspiratie voor haar oosters-duistere sound bij de Disney-film 'Aladdin' te hebben gehaald: dat verklaart ook haar kronkelende 'geest uit de fles'-heupbewegingen.

Door de videoclips, de interviews, de persteksten en ook door de live-act kleeft er een dikke zweem 'mysterie' en 'rariteit' en 'verrassing' aan Tsar B. Als er te opzichtig aan het imago gesleuteld wordt, denken wij altijd aan het zinnetje: 'Op dinsdag verzinnen we een nieuw, hipper imago voor The Kids, woensdag passeert Willy Sommers en donderdag moeten we nog eens iets geks bedenken om de nieuwe EP van Tsar B in de markt te zetten.' Het werkt, maar ze heeft het niet nodig.

Omdat ze met 'Swim', 'Escalate' en 'Myth' een handvol uitstekende popsongs in huis heeft: zij en haar hulpjes-achter-de-schermen (Olivier Symons, Jasper Maekelbergh,...) dompelen die songs trouwens zo diep onder in bassen dat er alleen nog vage contouren van overblijven. Als die vage contouren na enige tijd allemaal wat op elkaar gaan lijken, besef je plots weer dat Tsar B inderdaad nog maar net bezig is. Dat je daar net ook een halve set niét aan gedacht had, mag als aanbeveling gelden.

Tsar B: zelfs haar bindteksten ('Pfoe, het is warm'), haar podiumdecoratie (een stilleven met vogel en geit) en haar garderobe waren beter dan die van Rihanna.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234