Review: TV on the Radio op Rock Werchter 2011 (Pyramid Marquee)

Inmiddels negen jaar na 'OK Calculator' bewees TV On The Radio, vandaag met z'n zessen, dat ze zich nog steeds Brooklyns vaste dealer van psycho-funk voor indie-kids mogen noemen.

Het optreden

Een vrolijke tijd heeft TV On The Radio niet achter de rug: een dikke twee maand geleden moest bassist Gerard Smith de duimen leggen tegen een bad case of longkanker, Tunde Adebimpe speelde mee in een film die 'Rachel Getting Married' heet, en Dave Sitek dreigde er even mee om in Jane's Addiction te gaan spelen. Fast forward naar Werchter 2011: de gloeiende grootstadsfunk van TV On The Radio gedijt het best in het schemerdonker, vandaag moesten ze al om kwart voor vijf het podium op. Sitek had een mini-tros tubular bells aan zijn gitaarhals hangen en Kyp Malone zag er als vanouds uit als uw fysica-leraar, maar man oh man: qua tunes zat het er bepaald niet nààst vandaag.

'Caffeinated Consciousness' klonk als Faith No More op foute downers, maar beter hadden we het nog niet gehoord. Een grandioos 'Repetition' dompelde de Pyramid in een roes die steeds dwingender op de weke delen inbeukte, en 'Young Liars' deed het met een batterij als gitaren vermomde cirkelzagen, een overstuurde no-wave trombone en genoeg noise om de dag mee door te komen. 'Staring at the Sun' was nog grootser dan op plaat, en dan moest 'Wolf Like Me' nog komen.

Er vielen schoonheidsfoutjes te bespeuren, ze hadden overtuigender uit de startblokken kunnen schieten en tussendoor klonk niet alles even dwingend, maar dat TV On The Radio onze overspannen verwachtingen toch grotendeels heeft ingelost, is een klein mirakel. Opmerkelijk optreden van een weergaloze band.

Vergeleken met de genadeloos doorbeukende live-versie die we vandaag hoorden, heeft het op plaat al fantastische 'Wolf Like Me' iets van droogneuken. Nuff' said.

'This next song is about getting Dave stoned after this set. And, as my grandma used to say: it's a very lucky person who gets Dave stoned.'