Review: Two Cow Garage - The Walls against Our Back

Ongewassen rock-'n-roll, brute hardrock, woeste folk, rauwe country: wij staan ermee op en gaan ermee naar bed, en volgens de laatste exit polls bent u er ook niet vies van. Two Cow Garage is dan ook een groep naar ons en hopelijk ook uw hart, want d...

Ongewassen rock-'n-roll, brute hardrock, woeste folk, rauwe country: wij staan ermee op en gaan ermee naar bed, en volgens de laatste exit polls bent u er ook niet vies van. Two Cow Garage is dan ook een groep naar ons en hopelijk ook uw hart, want deze boerenzonen uit cowtown Columbus, Ohio mikken al die stijlen zowaar op één cd. En hoe! Frontman Micah Schnabel zet zijn gitaarversterker triomfantelijk op elf, zingt met een rafelstem waar Rod Stewart en Kurt Cobain jaloers op zouden zijn, heeft een hoorbare hekel aan alles wat naar redelijkheid en fijngevoeligheid riekt en weet desondanks keer op keer een gevoelige snaar te raken. Bassist Shane Sweeney en drummer Dustin Harigle houden het zaakje op de sporen, en Brent Best van Slobberbone heeft 'The Walls against Our Back' zonder enige poespas geproduceerd.

Nu zijn er wel meer ruimdenkende rockers bij wie de street credibility uit de aderen gutst, maar de mannen van Two Cow Garage slagen er wel in fatsoenlijke liedjes te schrijven in elke stijl die ze aanpakken. Nummers over wanhoop, verveling, uitzichtloosheid, slechte vrouwen, foute kerels en andere onderwerpen die u elke dag op straat of in uw bed vindt, maar zelden in de krant. Liedjes ook met veel dynamiek, met een kop, een staart en een refrein dat zich met de subtiliteit van een tractor in uw hersenpan parkeert. Hoogtepunten? Hier is álles goed, maar omdat u aandringt: voor het meeste drama moet u bij 'Brand New July', 'Hillbilly' en het Nirvana-achtige 'Bethlehem' zijn, en 'Burn in Hell' is ronduit verschroeiend. Kritiek? Als de plaat eerder was uitgebracht, had ze onze jaarlijstjes nog kunnen halen. Ondergaan, en wel nu meteen!